Terug naar Nederland en uitkering

Indien men na een lange tijd (25-30 jaar) naar Nederland terug wil maar in de 25-30 jaar geen bijdrage voor pension of andere sociale zekerheden betaald heeft: waar heeft men recht op bij terugkeer in Nederland?

Bij voorbaat dank!

met vriendelijke groeten,

Peter

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig

Antwoorden (1)

Het ligt er aan, hoe oud je bent.
Als je de AOW-leeftijd al bereikt hebt, krijg je 2% AOW voor elk jaar tussen je 15 en je 65 dat je in NL gewoond hebt. In jouw geval zou dat dan een AOW-uitkering van ongeveer 50% zijn. Om toch op het bestaansminimum uit te komen, kun je een aanvullende bijstandsuitkering aanvragen.

Als je in het buitenland pensieoenrechten hebt opgebouwd, kun je proberen die naar NL over te laten hevelen of in een klap een bedrag te incasseren hiervoor.

Als je de AOW-leeftijd nog niet bereikt hebt: flux naar het arbeidsbureau en aan het werk, als het kan. Anders: bijstand aanvragen. Als je eigen kapitaal hebt, zul je dat eerst grotendeels moeten opeten voor je een uitkering krijgt.