Wanneer heeft de kerk officieel toegegeven dat de aarde niet het middelpunt van het universum is?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
1.6K

Het beste antwoord

In 1758 werden de boeken van Galilei van de de verboden boekenlijst gehaald door de kerk. Maar het zou tot 1835 duren voordat al het verzet werd opgegeven.
In 1939 noemde Paus Pius XII Galilei 'een van de moedigste wetenschappers uit de historie...'
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Effectief in 1758. Een formele uitspraak is er bij mijn weten nooit geweest. Maar in 1758 werden publicaties die aangaven dat de aarde & ons zonnestelsel niet het middel van alles waren niet meer verdboden door de kerk. In 1820 oid was het zelfs toegestaan zulke boeken te produceren in Rome.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ongeacht wanneer dat impliciet of expliciet gebeurde hoeft het niet; ieder willekeurig punt in het heelal is het middelpunt van het universum. De zon, de maan, Alpha Centauri, een willekeurig punt in de Andromeda-nevel. Elk punt is het midden van het universum.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De kerk hoefde dat eigenlijk niet officieel toe te geven, want er is nooit een dogma geweest dat de zon rond de aarde zou draaien.
Ze hebben Galilei natuurlijk wel schandalig behandeld.