Als je een theedoek hard uitslaat, hoor je een klap. Is dit te vergelijken met het geluid van een zweepslag?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
2.5K

Het beste antwoord

Ja, in zeker zin. Met dat verschil dat het eindje van een zweep de geluidsbarrière kan doorbreken, en dat maakt natuurlijk een leuke knal. Dat lukt je met een theedoek niet, maar de plotselinge luchtverplaatsing van het uiteinde hoor je met een theedoek al goed.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar ik vermoedde dat (ongeveer) precies het zelfde gebeurde.
AWM
14 jaar geleden
En dat is dan ook zo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Plus!

Andere antwoorden (1)

De klap die je hoort (in beide gevallen) is de lucht om de doek/zweep heen die zich heel snel moet verplaatsen naar de 'nieuwe plek'.
Geluid is bewegende lucht, dus als dat héél snel gaat (sneller dan de snelheid van het geluid) hoor je een harde knal.

Denk maar aan de knal van een straaljager die door de geluidsbarriëre gaat. Dat is ook een voorbeeld van iets wat sneller gaat dan het geluid.

Kort antwoord op de vraag: Ja!