Kan de directie een cursus voor een beginnende ondernemingsraad tegen houden indien de bedrijfsresultaten dicht bij nul zijn?

Moet de ondernemingsraad ten alle tijden dan ook kiezen voor bijvoorbeeld een interne cursus
( lagere kosten ! ) indien er toch voor een cursus gekozen mag worden?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Overig

Het beste antwoord

Ik denk zelf dat dit geen goed argument is...

Nadeel van een cursus en dat zal de directie als motivatie gebruiken. Is dat een cursus erg veel geld kost per persoon...

Eén cursus bestaat veelal uit een 5 á 6 cursusdagen. Maar voor het gemak even uitgaan van 5 cursus dagen. Dus één volle werkweek. Eén werkweek die door het bedrijf/organisatie/instelling betaald zal moeten worden aan de werknemer/medewerker. Hier komen veelal ook nog reiskosten bij die vergoed zullen moeten worden. En niet geheel onbelangrijk. De cursus zelf kost al snel een bedrag van 4 cijfers voor de komma per persoon. Dus dan heb je het uiteindelijk al snel over een 2000 á 2500 euro per persoon aan totale kosten...

Er vanuit gaand dat de OR naast een voorzitter, secretaris en penningmeester ook nog 2, of 3 zittende leden heeft. Dan praat je al gauw over een totaal kosten plaatje van 10.000 euro voor een cursus. Want tijdens de cursus dagen ben je niet beschikbaar voor het bedrijf. Maar op deze dagen moet je salaris wel doorbetaald worden...

En als het bedrijf dan net in een economisch slechte tijd zit dan kan 10.000 euro wel eens te veel zijn...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Met reistijden erbij mag je zonder aarzeling op 5 hele dagen rekenen. En voordat de subsidie binnen is moet ze wel eerst worden aangevraagd en na enkele weken word die pas ontvangen. Hierbij zie je in je reactie één ding over het hoofd en dat zal ik zo duidelijk mogelijk proberen uit te leggen: 7 mensen x 5 dagen = 280 uur waarvoor er vervanging geregeld moet worden á 250 euro per dag per persoon en dat maal 2 is een totale kostenpost van 17.500 euro aan personeelskosten... En wat bedoelen ze met een dagdeel? 2, 3, 4, of 6 uur per dag? En er vanuit gaand dat de subsidie zoals gebruikelijk tussen de 58 en 63% ligt is de werkgever dus zo'n 24.500 euro kwijt, voordat hij de subsidie terug ontvangt... Om je een indruk te geven. Voor dit bedrag rijd er ook een nieuwe heftruck in het magazijn, of 2 VW Caddy's voor de buitendienst, of 18 nieuwe PC's voor het personeel met software en TFT-beeldscherm. Of wat dan ook... En dit probeerde ik (zelf ondernemer) aan te geven hoe een directie zou kunnen denken over de cursus...