Witte Donderdag Goede Vrijdag Stille Zaterdag Maar wat zijn dat voor Dagen ?

Toegevoegd na 47 seconden:
De betekenis er van

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
3.8K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vergeet Aswoensdag niet!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee.. asjeblieft ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En wat dachten jullie van "Blauwe maandag?

Het beste antwoord

Witte Donderdag
De donderdag voor Pasen is de dag van het Laatste Avondmaal. Tijdens het avondmaal voorspelde Jezus zijn twaalf discipelen het verraad van Judas en de verloochening door Petrus. De paus spreekt op deze dag zijn 'urbi et orbi' uit, boetelingen worden weer tot de kerk toegelaten en gevangen krijgen kwijtschelding van hun straf. Vanaf dat moment tot Paaszondag zwijgen de kerkklokken. In de Katholieke kerk wordt het kruis met een wit doek afgedekt.

Goede Vrijdag
Het lijden van Jezus en zijn opoffering voor de mensheid wordt door Christenen herdacht op Goede Vrijdag. Op deze dag wordt streng gevast en verzamelt men zich om drie uur in de kerk voor de kruisweg voor een oefening van devotie.

Paaszaterdag
Op Paaszaterdag (stille of heilige zaterdag) om 12 uur 's middags eindigt de vastenperiode die begint op Aswoensdag. Christenen herdenken dan de wederopstanding van Jezus. Op zaterdagochtend werd eeuwen lang het nieuwe licht en het nieuwe water gewijd. In 1951 werden deze Goede Weekplechtigheden zelfs verplicht gesteld door paus Pius XII.

Achterin de kerk kon iedereen vers gewijd water halen om mee naar huis te nemen. In andere kerken werd het wijwater rondgebracht, zoals de melkboer de melk rondbrengt. Het wijwater werd gebruikt om het net schoongemaakte huis te zegenen. Meestal was het wijwater gratis, maar soms gaf men in ruil hiervoor gekookte eieren die aan de armen konden worden uitgedeeld.

Tegenwoordig worden de liturgische plechtigheden van de dag voor Pasen op de avond van Paaszaterdag gevierd, gevolgd door de eucharistieviering van Pasen zelf. Tijdens deze Paaswake wordt de Paaskaars aangestoken ten teken van de verrijzenis van Jezus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Het zijn dagen met een kleur, en kwalitatieve kwalificatie, en een bepaald volumeniveau.

Óf het zijn de dagen rondom de kruiziging van Jezus volgens Christelijke overlevering. Een van de twee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op de avond van Witte Donderdag hield Jezus de maaltijd voor Pesach (met de ongezuurde broden) met zijn discipelen. Op Goede Vrijdag werd Hij verraden, terechtgesteld, gekruisigd en begraven. Op Stille Zaterdag lag Hij in het graf en gebeurde er verder niets rondom zijn persoon.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zijn dagen in de zgn. Lijdensweek, waarin in het christendom de door van Jezus wordt herdacht.

Witted donderdag is de donderdag voor Goede Vrijdag.
Op Witte Donderdag begint het Triduum sacrum dat verder bestaat uit Goede Vrijdag en Stille Zaterdag die tijdens de Paaswake overgaat in het Paasfeest.
Op Witte Donderdag wordt het Laatste Avondmaal van Jezus en zijn apostelen herdacht.

De term "Witte Donderdag" verwijst naar de gewoonte om alle kruisbeelden en andere beelden met een wit kleed te bedekken. (Rooms-Katholiek)

Goede Vrijdag is de dag waarop wordt herdacht dat Jezus ter dood werd gebracht. Dat noemt men "goed" omdat Jezus daarmee de zonden van alle mensen zou hebben goedgemaakt.

Stille zaterdag volgt op Goede Vrijdag. Het is de zaterdag voor Pasen en de laatste dag van de vastentijd en lijdensweek die voorbereidt op het christelijke paasfeest. Deze zaterdag word ook wel Stille Zaterdag genoemd, omdat op die dag de klokken niet luiden tot aan de Paaswake.

Toegevoegd na 12 minuten:
Aswoensdag is de dag na carnaval, meer bepaald de dag na Vastenavond. In de katholieke traditie is Aswoensdag het begin van de 40 dagen durende Vastentijd, die loopt tot Stille Zaterdag genoemd. Traditie is/was het dat katholieken op aswoensdag de priester een kruisje van as op hun voorhoofd lieten zetten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt ook nog de Rose Maandag; dat is de 1e dag van de Tilburgse kermis, heilige dag voor de homoseksuelen.