Waarom geven sommige lantaarnpalen roze licht?

Er staat een hele rij lantaarnpalen langs de weg. Allemaal met oranje/geel licht en er staat er 1 tussen met roze (achtig) licht.
Is er iets kapot aan de lamp?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
3.4K
jc54
14 jaar geleden
Gay-light;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een homosexueel is toch ook niet kapot?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goeievraag +1

Het beste antwoord

De lamp is inderdaad kapot.

Die oranjegele lampen zijn natriumlampen. Omdat natrium bij kamertemperatuur een vaste stof is en een lage dampdruk heeft, wordt een vulling van neongas gebruikt om de lamp te starten. Daardoor geeft de lamp na het starten eerst het roodachtige licht van neon.

Pas als de lamp genoeg opgewarmd is om het natrium te laten verdampen zal de volle lichtsterkte bereikt worden. Doordat het voor het starten benodigde neon dan ook nog een beetje van zijn rode licht bijdraagt, ontstaat de indruk dat deze lampen een enigszins oranje licht uitstralen (de dubbele spectraallijn van natrium is zelf zuiver geel).

Als het neon wel oplicht, maar het natrium niet (doordat er iets kapot is), zie je bij die lamp alleen het zwakkere, rode neonlicht.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
juist +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helder antwoord +10

Andere antwoorden (6)

Dat zit er dik in.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zo'n gevoel had ik al.. maar Wat moet er kapot zijn om het licht roze te laten worden..?
AWM
14 jaar geleden
Veroudering en vervuiling. Ik vermoed dat het hier om een natriumlamp gaat. Bij slijtage verandert de kleurtemperatuur. Tot ze eens helemaal uitgaan...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
aha, weer een mysterie opgelost :-)
AWM
14 jaar geleden
Ja, en de mensen weten het te waarderen hier, met minduimpjes :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
aah, van mij een + hoor!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
welke minduimer zit hier toch weer de hele dag te zieken. Snap niet dat GV moderators dit niet in de gaten hebben.
Vette plus
Misschien is 1 op de 10 lantaarnpalen homo, net als bij mensen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zijn speciale homowijken. .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of er zit een verkeerde lamp in, of de lamp is bijna op en gaat binnenkort stuk. Maar het is zeker geen homobuurt zoals de anderen het verwoorden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
vanwege het gas dat in de lamp zit.
geleid deze goed, dan zal die na kort roze/rood verkleuren naar wit.

zal dit niet goed geleiden, dan kan deze roze/rood blijven ogen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt +
Ik zag een tijd geleden groene lichten uit de lantaarnpaal en vroeg me dit ook af. Hier is het antwoord: 1 september 2009 - Tussen 31 augustus en 11 september brengt de provincie Gelderland groene LED-verlichting aan in Winterswijk. Het gaat om het kruispunt N319 met de Bataafseweg.

Het is de eerste lokatie in Nederland met deze groene verlichting. LED-verlichting is al vaker toegepast, maar het bijzondere van de groene LED-verlichting is dat deze geschikt is voor provinciale wegen en rijkswegen.

Klimaatneutraal
De provincie Gelderland beheert de provinciale wegen en dus ook de lichtmastenlangs deze wegen.Met het plaatsen van energiezuinige lichtmasten draagt de provincie bij aan een klimaatneutraal Gelderland. Dit past prima bij de doelstelling uit het Klimaatprogramma van de provincie om Gelderland in 2050 geheel klimaatbestendig te laten zijn.

Groen en veilig
De unieke groene kleur van de verlichting maakt het mogelijk om met minder licht toch veel zicht te hebben. Dit is belangrijk voor de verkeersveiligheid. De vernieuwende technologie van LED-verlichting stemt het licht af op de hoeveelheid verkeer. Daarom is een lagere lichtintensiteit soms al voldoende, omdat de kleur van het licht het zicht bepaalt. Het gebruik van LED-verlichting kan een besparing tot wel tot 70 procent opleveren, zeker als de energie duurzaam wordt opgewekt.

Misschien dat het ook zo is bij roze licht.