Die mensen moeten onthaast worden.

Men wil zo snel mogelijk naar huis om op GV vragen te beantwoorden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Da's alleen maar zo in Nederland en in sommige Aziatische en Afrikaanse landen.

Duitsland, België, Frankrijk, Spanje, Portugal, Italië, Zwitzerland, Oostenrijk, Tsjechië, Amerika - daar worden mensen helemaal niet zo snel agressief.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
POEH hé!?! Heb je ooit met een nl kenteken in Frankrijk of Spanje rond gereden?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee. Wel met een NL-kenteken in Duitsland. Geen probleem. En met een DE-kenteken in Nederland. Een heel aparte ervaring! :-(
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk dat je qua aggresiviteit ook nog onderscheid kunt maken tussen noord-Nederland en het westen...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
@Glotz: inderdaad (gemiddeld).
Omdat je erg geconcentreerd bent als je aan het rijden bent. Als iemand dan iets doet dat je niet verwacht of iets dat niet mag dan knap je sneller omdat je veel gespannener bent.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
omdat we gewoon een stelletje aso's met een kort lontje zijn! ;-P
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
We leven ons te weinig in een ander in, en als die ander iets doms doet, schrikken we ervan en gaan zitten schelden en met middelvingers zwaaien. Vaak wordt dan gedacht dat deze dat doet omdat hij dom is, of expres.
Soms is dat ook zo, ik weet van bepaalde plekken dat mensen expres verkeerd voorsorteren, om zo vijf minuten minder in de rij te staan, door er vooraan snel tussen te piepen. Of bij van die sluisjes waar het voorrang met borden is geregeld, en mensen gewoon straal de borden negeren en geen voorrang geven. Ik kan daar flink kwaad van worden, van zoveel asociaal en egoistisch gedrag, maar wellicht zegt een ander "ga lekker onthaasten, doe niet zo debiel" :-)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een ander probleem is dat veel mensen de VOLGENDE verkeersdeelnemer straffen voor een fout die de VORIGE verkeersdeelnemer heeft begaan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Weet je, daar kan ik me alles bij voorstellen. Ik word ook wel eens gesneden e.d. en dan ben ik flink pissig en dan ben ik lekker irritant voor de overige verkeersdeelnemers, die dan op mij weer pissig zijn. En dan zo rond 23:30 uur rijdt half Nederland flink pissig rond ja. Sometimes I'm such a jerk ;-)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dus als _jij_ nu eens ziek thuisblijft, wordt het verkeer een stuk vriendelijker?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De meeste dagen rijdt ik wel heel relaxed rond. En de meeste dagen houdt iedereen zich netjes aan de regels. En ik over het algemeen ook, want de regels zijn er om het allemaal goed te regelen. En voor moeders met kleine kinderen, zebrapaden, leuke vrouwen, vriendelijke mensen, etc stop ik altijd netjes, ook als het niet per se hoeft. En voor fietsers, als het regent.
In de auto zijn mensen zichzelf, hebben geen remmingen meer... En dus uiten ze zich zoals ze zijn, anoniem en ongeremd...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat mensen hun territorium willen verdedigen. Ze vergeten dat de openbare weg niet van hun is, ze verdedigen de ruimte op de weg alsof het hun privé-eigendom is. Mensen zijn soms net als dieren en willen een eigen territorium.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Onze hele maatschappij is gericht om meer te presteren. We moeten in steeds minder tijd meer produceren. We willen steeds sneller van a naar b. We gaan steeds te laat van huis. We moeten nog vlug even wat boodschappen doen. Daar tussen door ook nog de kinderen van school halen. Nog even een workshop tussen door. Koffie drinken met de buurvrouw. ohe de kindren weer van school halen. Even nieuwe schoenen kopen. Nog even naar de markt toe. Postkantoor. Soliciteren. Auto naar de garage. Voor de zaak naar het buitenland, vlug ik ben al te laat! En dan al dat getrut in het verkeer! Man schiet toch op! Het is al uren groen! Nou mag je hier maar 30!!! Dat schiet toch niet op. Kom op rij eens door ouwe zak! Man man man dat is toch geen rijden, de fiets gaat sneller! Wat nou weer .een omleiding? Het is pas dicht! He joh, ik kwam van rechts hoor! Dat zie je toch wel! He, waarom remt die oen nou! Het schiet toch niet op zo! Wil je wat? Zal ik eens uit de auto komen? Zal ik je voor je kop rammen!!! De mens is slachtoffer van de maatschappij en dat gaat zomaar niet over!!!!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Prachtig antwoord eddijst!
Het heeft er simpelweg mee te maken dat mensen in hun veilige auto relatief anoniem door het verkeer gaan. Men durft zich dus eerder agressief te gedragen. Het "haantjesgedrag" (evengoed voor vrouwen als voor mannen) openbaart zich in het verkeer zeer duidelijk. Ik wil de beste zijn. D.w.z. ik moet harder dan de ander, eerder thuis zijn dan de ander, nog even voor de ander. Die reacties lokken weer andere reacties uit en zo wordt het in het verkeer van kwaad tot erger. Ego, ego en nog eens ego.

Tevens speelt de auto en de kracht ervan een rol. De auto heeft pk's en dus power. Dat betekent dat je daarmee wil laten zien wat die auto kan. De zgn. patsers zijn hier een voorbeeld van. Zij willen met strakke en sportieve acties laten zien hoe goed hun auto is en dus hoe goed zij zijn. Overigens kan dit bijv. net zo goed een zakelijke rijder zijn die op kantoor over iedereen de baas is en dus met zijn dikke Audi ook in het verkeer!

Uiteraard zijn er ook gewoon asociale wegmisbruikers, die in het normale leven zich precies zo gedragen. Het autorijden laat dit meestal duidelijk zien. Bijv. dingen uit het raam gooien, middelvinger opsteken en dat soort fratsen. De auto is voor hen meer een uitlaatklep om aan de omgeving te laten zien dat ze zich nergens iets vanaan trekken. Omaatje op de zebra, uit de weg, we komen er aan!

Zomaar wat denkwijzen over de agressie in het verkeer. Hopelijk lok ik niet teveel reacties uit op deze manier ;-)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Klopt allemaal wel, maar ik heb toch heel duidelijk het gevoel dat het in NL veel erger is dan elders. Waarom scheurt men hier zo snel langs een weg-van-rechts dat men niet eens meer KAN remmen als er iemand van rechts mocht komen? En waarom is dat in bijvoorbeeld Duitsland heel anders?
Om te beginnen zijn het altijd de "anderen" die zich agressief gedragen in het verkeer. Zelf maak je onbewust ook wel eens een foutje, wat door de ander als agressief wordt ervaren. Die ander pikt dat niet en laat dit blijken door terug te plagen, zoals snijden, onnodig remmen of overdreven langzaam rijden. Jij ervaart dit als agressief gedrag omdat je je niet bewust was van je eigen foutje.

Kortom, anonimiteit aangevuld met misverstanden en haantjes gedrag veroorzaakt dat de vlam in de pan slaat; het escaleert.

Ik weet waarover ik het heb, want het heeft me al eens een mooi blauw oog opgeleverd. Sindsdien accepteer ik dat iedereen wel eens een foutje maakt in het verkeer en sindsdien zie ik bijna geen agressie meer!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
LOL +1
Omdat de auto ons een gevoel van veiligheid geeft en het contact met de medeweggebruikers hierdoor te ver van ons af staat.
In de serie Top Gear is wel eens gekscherend gezegd dat een auto geen airbags zou moeten hebben maar vlijmscherpe messen.

Dat zou ons rijgedrag wel doen veranderen
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dit is een goede vraag, waar ik zelf ook wel eens vraagtekens bij zet in het verkeer. Ik heb hier aan het einde van de straat een mooi voorbeeld. Er staan stoplichten, omdat je een drukke singel op rijd. En als je dan ziet dat je als tweede, derde, of zelfs als vierde auto de singel op wilt draaien dat je dan vol op de rem moet omdat er weer eentje door rood rijd...

Ik denk dat dit puur te maken heeft met het feit dat mensen te weinig tijd nemen om van A naar B te kunnen. Als ik een half uur nodig heb om van A naar B te komen dan zorg ik er ook voor dat ik ruim op tijd vertrek...

Nu heb ik altijd auto's gehad waar men niet overheen, of doorheen kan kijken. Maar als ik dan soms zie dat een achterligger strak op mijn bumper zit terwijl ik een vrachtwagen aan het inhalen ben. Dan vraag ik me inderdaad wel eens af, waar men mee bezig is. Als ik niet naar links en niet naar rechts kan. Wat heeft het dan voor zin om je voorligger van de weg te willen drukken?

Agressie in het verkeer beslecht alleen maar de veiligheid op de weg. En nee. Het zijn niet alleen de Mercedesssen, BMW's, Audi's etc. die op de bumper van een voorligger kruipen. Het is soms schrikbarend hoe ouders met kids in een Fiat Panda met 100 langs een file knallen om vervolgens alsnog achteraan aan te sluiten. Dit soort mensen krijgen van mij geen centimeter om in te kunnen voegen...

Voordeel van de bedrijfsauto's waar ik in rij is dat ik nog wel eens de snelheid gewoon laat terug zakken als er weer zo een gek op mijn bumper zit. Het heeft namelijk totaal geen zin om met een Peugeot 107 een Dodge Ram Van van de weg te willen drukken...

Ik heb genoeg afleiding (lees: muziek) om niet agressief in het verkeer te zijn. Maar iedereen maakt fouten op de weg. Ook de beroepschauffeurs. Maar dit is totaal niet gerechtvaardigd om dan maar aggressief weggebruik te vertonen...