Wat is propaganda?

ik zou graag wat uitleg over propaganda krijgen voor een ondezoek op school

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Overig
1.4K

Antwoorden (5)

Propaganda is het beïnvloeden van de publieke opinie om aanhangers te winnen voor bepaalde opvattingen of standpunten. Het omvat alle activiteiten waarmee mensen proberen anderen over te halen om hen te steunen. Het woord propaganda vindt zijn oorsprong in het Latijnse propagare wat uitbreiden of voortplanten betekent. Oorspronkelijk betekende propaganda dan ook het verbreiden van een boodschap. Het eerste gebruik van het woord is waarschijnlijk geweest in de naam van de Congregatio de propaganda fide door paus Paus Gregorius XV: de congregatie ter verbreiding van het geloof. Lange tijd werd het woord slechts in godsdienstige zin gebruikt, pas in de laatste 200 jaar ook daarbuiten.

Voor de rest verwijs ik je naar de bron !!!!!!!!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hier wat filmpjes van vroeger waarin propaganda aan de orde is
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Propaganda (leetrelijke vertaling = verkondigen) is nieuws geven vanuit één standpunt, dus niet objectief. Vertekend. Kranten hebben meestal objectieve informatie. Politiek blaadjes hebben subjectieve informatie met het doel mensen te beïnvloeden, te misleiden. In WO II waren de Duitsers meesters in propanganda.: de "alles ging goed-show" terwijl duizenden stierven aan ontbering . Elk dictatoriaal regime kan niet leven zonder propanganda.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Kranten zijn politieke blaadjes.
Propaganda is liegen naar 't (grote) publiek toe ten behoeve van je persoonlijke belangen. Meestal in de vorm van je eigen community ophemelen en een andere groep of community naar beneden halen.

That's it!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Propaganda hoeft niet 'liegen' te zijn. Het kan heel overdrevan zijn. Maar het is niet altijd liegen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
overdrijven
Reclame = Bijv. folders die je punten geven om iets te kopen
Propaganda = Bijv. folders om je ergens naar toe te krijgen. Bijv. 'Kom 25 mei naar een workshop kleding maken !' Dit is ook propaganda : ' Een probleem ?Meld het! www.bloggen.be/antipesten