hoe praat ik mijn ouders om

ik zit op een muziekband waar ik een hekel aan heb. ik heb aan mee ouders gevraagd of ik mag stoppen. dat mag niet, hoe kan ik ze ompraten

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig

Antwoorden (9)

Vraag aan ze waarom je niet mag stoppen. Om ze om te praten zul je ten eerste hun argumenten moeten kennen.

Als je ze niet om kunt praten kun je wel kijken of je misschien een afspraak kunt maken dat je het nog een jaar blijft doen en er dan mee mag stoppen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn advies is als je echt niet wilt, gewoon alles saboteren. Dan kom je er mee weg. Alleen op de langere termijn?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat is niet de beste oplossing, als je een relatie met je ouders wil
behouden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt, maar zij hebben alles alles al uitgevonden, wat jij nog moet bedenken. Denk daar maar eens over na.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
sabotage moet je alleen doen als je op jezelf verder kunt leven... je maakt er meer mee kapot dan dat je er mee wint vermoed ik.
Zeg tegen ze dat je er echt een afschuwelijke hekel aan hebt.
En maak iedere keer als je er heen moet een heel drama thuis;-)
Tot ze snappen dat je echt niet meer wil
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat is precies wat ik doe, maar het werkt niet
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou das wel heel lastig dan..
Kun je niet heel vervelend gaan doen tijdens de lessen?
Zo lastig dat ze je liever niet meer zien daar?
Dan kunnen je ouders er niet meer omheen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dan kan/mag ik voor straf niks anders gaan doen. en hun zoiten ook bij die band
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goh moeilijk hoor...
Probeer toch te blijven praten met je ouders..Ze moeten dan toch snappen dat het niet gaat werken als jij er echt geen zin in hebt!
Wat is het voor een band eigenlijk?
Ik zou eerst vragen waarom niet!, maar ik weet nie hoe jou ouders zijn ..Kijk mijn ouders stel ik zit met hetzefde probleem als jij en ik zou doordrammen om er toch mee te stoppen dan zouden mijn ouders helemaal chaggie worden:P Maar mischien licht het bij jou anders? Als dat zo is lkrr doordramen XD.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet denk ik niet willen stoppen, maar iets ANDERS willen gaan doen. Dat heeft vermoedelijk meer kans dan opgeven en stoppen. Je kunt wel zeggen dat je interesse veranderd is.

Blijven je ouders jaar na jaar chocoladetaart eten als ze nu liever appeltaart hebben?

( simplistische vergelijking, maar niet minder relevant denk ik)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben zelf een ouder, en praat dus even van die kant.
Mijn kinderen zitten ook op verschillende hobby's, zowel muziek als sport, en dat wordt allemaal door ons (hun ouders dus) betaald. Zo'n betaalverplichting ga je aan voor een heel seizoen tegenwoordig, en dan moet je ook nog zorgen dat je iets tijdig opzegt.

Ik bespreek altijd duidelijk met mijn kinderen dat ze ergens op gaan, en op blijven tot het jaar (duur van een schooljaar dus) om is, ook als ze er geen zin meer in hebben.
Soms moet je namelijk wel eens even door een mindere periode heen, maar het leert de kinderen ook dat je niet zomaar willekeurig altijd kan doen waar en wanneer je zin in hebt, en dat je ook verplichtingen hebt in het leven.

Dus als ik jou was zou ik gewoon nog even doorzetten, en ondertussen goed om me heen kijken naar een andere leuke hobby die je wel denkt vol te kunnen houden. Als je hun dan kan overtuigen en je laat zien dat je dit seizoen braaf afmaakt, dan mag je echt eind van dit seizoen stoppen met je muziekband.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier ook de afspraak, een heel seizoen en anders niet. +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal mee eens, met de betaalperiode kun je WEL rekening houden, want daar doen je ouders ook moeite voor. Dikke plus!
Wat is de reden dat je niet mag stoppen. Hadden jullie een bepaalde afspraak over het lidmaatschap.
Of hebben je ouders kosten moeten maken om het instrument aan te schaffen.
Jouw insteek zal toch moeten zijn om je ouders te vragen "waarom"je niet mag stoppen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat zal nu de reden zijn dat jij er niet mee mag stoppen?

Ik vermoed dat het niet om jouw gaat, maar om hun. Dit kunnen een aantal redenen zijn. Of ze willen je nog in toom houden. Dat jij er voor hun op de wereld bent. Dus hun status en aanzien. Dat zij misschien jouw gebruiken om goed over te komen. Om te laten zien aan anderen dat zij succesvol zijn.

Of ze denken dat dit goed voor je is. Dat je dit later in je leven kunt gebruiken.

Misschien kan jij nog een andere reden verzinnen.

Waar het in het algemeen om gaat, is dat jij de juiste reden kunt achterhalen. Dit kan je je ouders eens vragen. Nu zal het eerste antwoord nooit de werkelijke reden zijn. Dus is het de kunst om vooral te blijven doorvragen.
Dus stel ze zeggen: Het is goed voor je. Moet je specifieker worden (alsof je er echt van wilt leren, wat ook zo is natuurlijk). Dus vraag jij verder met: Welk specifiek deel van deze ervaring is dan zo belangrijk dat ik dit kan leren?
Snap je waar ik naartoe wil gaan.

Als jij door kan vragen, dan kunnen zij jouw vertellen wat jij (in dit voorbeeld) dient te leren. Dan kunnen zij dit jouw vertellen en hoef je het niet meer via die band te leren. Je hebt het dan al geleerd van jouw ouders.

Wees echt nieuwsgierig en blijf neutraal en oprecht. Dit verhoogd de kans dat zij open kunnen blijven en jouw de ware redenen 'durven' te vertellen.

Succes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leg uit dat het je ontwikkeling frustreert.

Ouders vinden meestal dat kinderen van alles moeten doen omdat dat goed is voor hun ontwikkeling, maar als het je erg tegenstaat werkt het je ontwikkeling tegen. Dat is zeker het geval met muziek, muziek maken kun je alleen goed als je er met je gevoel goed inzit.

Het is dus geen kwestie van ompraten maar je moet hun redenen ontzenuwen, uitleggen dat het niet werkt.

Zeker met muziek is het zo dat je dat niet tegen je zin moet doen, anders kun je je latere muzikale ontwikkeling ernstig frustreren. Muziek moet vanuit het hart komen, het is niet enkel een serie noten spelen. En je hart kun je niet dwingen.