Waar blijft schoensmeer?

Ik poets vaan mijn schoenen met schoensmeer. Maar de schoen wordt niet dikker, de borstels blijven schoon. Toch poets ik een paar blikjes schoensmeer op een paar schoenen. Waar blijft dit?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
1.6K

Het beste antwoord

Wanneer je creme op je gezicht smeert, wordt je huid toch ook niet dikker?
De creme trekt in je huid, en je huid doet daar vervolgens haar voordeel mee. De creme wordt a.h.w 'opgebruikt': de stoffen in de creme worden geconsumeerd door je huid.

In principe gebeurt hetzelfde met schoensmeer. Omdat leer organisch materiaal is, consumeert het leer de smeer: de smeer wordt opgenomen en gebruikt als stof om het leer te voeden en de leercellen te vullen waardoor ze gaan glimmen en vol raken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Een deel trekt bij het poetsen in de porien van het leer.

Daarbij slijt je schoen bij het lopen. De kale plekken die je bijpoetst zijn stukken waar het leer gesleten is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je schoenen poetst wrijf je ze in met schoensmeer. Door het wrijven onstaat warmte, de schoensmeer wordt vloeibaar en de was trekt in de poriën van het leer. De schoenen worden glad waardoor ze weer gaan glanzen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vergelijk het maar met handcrème, dit trekt ook in je huid.
( Leer is huid ).