Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waar blijft schoensmeer?

Ik poets vaan mijn schoenen met schoensmeer. Maar de schoen wordt niet dikker, de borstels blijven schoon. Toch poets ik een paar blikjes schoensmeer op een paar schoenen. Waar blijft dit?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
1.6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Wanneer je creme op je gezicht smeert, wordt je huid toch ook niet dikker?
De creme trekt in je huid, en je huid doet daar vervolgens haar voordeel mee. De creme wordt a.h.w 'opgebruikt': de stoffen in de creme worden geconsumeerd door je huid.

In principe gebeurt hetzelfde met schoensmeer. Omdat leer organisch materiaal is, consumeert het leer de smeer: de smeer wordt opgenomen en gebruikt als stof om het leer te voeden en de leercellen te vullen waardoor ze gaan glimmen en vol raken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Een deel trekt bij het poetsen in de porien van het leer.

Daarbij slijt je schoen bij het lopen. De kale plekken die je bijpoetst zijn stukken waar het leer gesleten is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je schoenen poetst wrijf je ze in met schoensmeer. Door het wrijven onstaat warmte, de schoensmeer wordt vloeibaar en de was trekt in de poriën van het leer. De schoenen worden glad waardoor ze weer gaan glanzen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vergelijk het maar met handcrème, dit trekt ook in je huid.
( Leer is huid ).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding