Als ik 20 cm voor een spiegel sta, zie ik mezelf dan vanaf die 20 cm?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Overig
3.6K

Het beste antwoord

Het licht dat je ogen raakt, legt 40 cm af, namelijk de 20 cm naar de spiegel en de 20 cm terug van de spiegel. Je ogen stellen dan ook scherp op een afstand van 40 cm (op de reflectie) en niet op 20 cm (op het spiegeloppervlak).

Gedachtenexperiment om dit te illustreren: stel je voor dat je bijziend bent, en via een spiegel dichtbij jezelf kijkt naar een voorwerp dat ver van die spiegel is verwijderd. Dan zie je dat voorwerp niet scherp. Voor jouw ogen is dat voorwerp namelijk de afstand van het voorwerp tot de spiegel plus de afstand van de spiegel tot jouw ogen ver verwijderd. Als alleen de afstand van de spiegel tot je ogen zou tellen, zou je het voorwerp wél scherp zien.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Je afstand tot de spiegel is 20 cm. Je spiegelbeeld staat dus eigenlijk vanaf het spiegeloppervlak 20cm verder.

Conclusie: Je ziet jezelf van 40 cm afstand ;)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja, je kijkt namelijk naar de spiegel en niet door de spiegel naar je spiegelbeeld.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja, maar enige juiste antwoord: het licht moet de afstand twee keer afleggen (naar en van de spiegel).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik zou het niet weten. Het is voor mij fysiek onmogelijk om dichterbij een spiegel te staan dan 22 cm.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
je spiegelbeeld is gelijk aan het oppervlak van de speigel, de afstand is dus inderdaad 20 cm.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een spiegel met een oppervlak van 10 m2 geeft een spieglbeeld van?
het spiegelbeeld bevindt zich in een 2-dimensionaal vlak, de spiegel. dit vlak bevindt zich op 20 centimeter afstand. je ziet jezelf dus op 20 cm afstand. ( het licht dat je ogen bereikt legt vanaf de spiegel tot aan je ogen ca 20 cm af)
Het lijkt echter alsof het spiegelbeeld verder weg staat. de virtuele afstand is dus 40 cm.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De grote van het voorwerp is mi wel 40 cm weg.
De spiegel projecteert de grote die hij ziet. En daar sta jij 20 cm vandaan.

Zou je je tweelingbroer op 20 cm zetten zie je jezelf veel groter.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je ziet je speiegelbeeld zoals iemand dat zou zien wanneer hij/zij 20 cm. van je af staat. De spiegel staat namelijk ook 20 cm. van je af en geeft dus ook het beeld zoals je dat zou zien vanaf 20 cm.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Oké, en als je nu langs je eigen spiegelbeeld kijkt naar dingen die een stuk achter je staan. Zien die er ook allemaal uit alsof ze op 20 cm afstand staan? Dat zou wel zo moeten zijn als alleen de afstand van 20 cm tot het spiegeloppervlak zou gelden. Probeer maar eens uit, dan zie je dat je redenering niet klopt.