Waarheidsserum is een populaire naam voor een farmacon dat gebruikt wordt om accurate informatie te verkrijgen van een onwillig persoon, meestal door de politie, een veiligheidsdienst of een militaire organisatie.

Als waarheidsserum worden bijvoorbeeld het barbituraat natriumthiopental (Pentothal) maar ook andere slaapmiddelen of alcohol gebruikt.

Pentothal wordt in de dagelijkse medische praktijk gebruikt als anestheticum, en vroeger ook wel als anti-epilepticum. Het medicament kan via injectie worden toegediend. De patiënt zal zich zweverig voelen, minder vermogen hebben om weerstand te bieden en makkelijker op vragen antwoorden.

Het middel is zeker niet perfect als waarheidsserum. Na het toedienen van natriumthiopental zijn sommigen nog in staat valse verklaringen af te leggen, en ook zullen velen onterecht instemmen met onder druk aangeleverde suggesties.

Ik hoop dat dit deze vraag puur informatief is en niet om het te willen toepassen bij iemand.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Wordt ook gebruikt in de klinische psychiatrie. om ernstige zaken uit het verleden naar boven te halen

Toegevoegd na 4 uur:
Vaak gevolgd door hypnose
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een waarheidserum is er niet, dus hoe werkt iets dat niet bestaat...

Maar als het zou bestaan dan drink je dat spul en dan spreek je de waarheid door die drank...

Maar de werking van dat imaginaire spul zou ik moeten verzinnen...