Wat zijn de grootste valkuilen bij emigratie?

Ik denk er over na om op langere termijn te emigreren. Ergens een stukje grond kopen een huisje bouwen en lekker rustig leven. Maar zo makkelijk zal dat wel niet gaan. Kan iemand tips geven bij emigreren?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
1.6K

Antwoorden (11)

De wetten in dat land, als je daarheen gaat en je moet dan gaan leren hoe je iets moet regelen waarbij je een vergunning nodig hebt of een bewijs of zo, dan heb je snel een probleem...

Ik zou ooit gaan emigreren met een Indiase, maar we wisten al wel dat we of naar India of naar Nederland zouden gaan wonen, maar elk ander land daar begonnen we al niet aan, vanwege de wetten en gebruiken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is natuurlijk onmogelijk om te beantwoorden zonder extra info. Wat trekt je daarin aan? Een andere taal? Goedkoper leven? Meer ruimte? Minder belasting? Een kluizenaarsbestaan? De grootste valkuil is in elk geval dat je daar doodongelukkig kan worden en eeuwige heimwee krijgt. En dat komt echt voor.
14 jaar geleden
De grootste valkuil is dat je om de verkeerde redenen gaat emigreren, en vergeet dat daar een hele hoop aanpassen en integreren van jezelf bij komt kijken ; de taal leren, de gewoontes respecteren, de cultuur omarmen, met de locale bevolking omgaan, en het besef dat je hoe goed je ook je best doet, je altijd een buitenlander blijft. Emigreren is niet een levenslange vakantie of alleen de lusten en niet de lasten. Wie er op die manier instapt, komt altijd bedrogen uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een heel mooi plan! Bereid je goed voor. Enkele valkuilen:

- Het idee dat ze in het nieuwe land op je zitten te wachten
- Het idee dat je inderdaad een lekker rustig leventje kunt gaan leiden zonder eerst jezelf uit de naad te moeten werken
- Het idee dat jij niks gaat missen aan Nederland
- Het idee dat je op een dubbeltje de wereld rond komt
- Het idee dat je binnen no-time geintegreerd bent
- Het idee dat andere landen een soepeler toelatingsbeleid hebben dan Nederland.

Dus:
- Zorg dat je een startkapitaaltje hebt om je te kunnen settelen in het buitenland
- Bereid jezelf goed voor. Ben je er van bewust dat het regel-oerwoud in andere landen vaak nog veel erger is dan in NL.
- Leer de taal alvast een beetje voor je vertrekt
- Vraag je af of je op de lange termijn gelukkig gaat zijn, ver van evt. familie en vrienden
- Realiseer je vantevoren dat je ech ALLES opnieuw moet opbouwen, ook betekenisvolle relaties met mensen (die je hier in NL vanzelfsprekend al hebt, maar waar stiekem jarenlang energie in is gaan zitten).

Ik zou zeggen: Ga er voor! En mocht je uiteindelijk toch terug naar NL komen: de ervaring maakt je rijker, dus falen bestaat niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zorg dat je de taal spreekt,zonder dat je de taal spreekt loop je tegen allerlei wetten en instanties aan waar je zelf alleen niet uit komt.
Tevens doordat je de taal spreekt ,kun gemakkelijker in contact komen met de lokale bevolking,wat ook weer zijn voordelen heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is een beetje het verhaal van een fijne vakantie in het buiten land, het land is geweldig, de mensen vriendelijk, de natuur fantastisch, de huizen goedkoop en het klimaat precies zo als je het graag hebt.

Maar ga je er wonen, dan ben je geen toerist meer, maar inwoner, je moet er ook werken, de taal is moeilijk, misschien veel corruptie, je verdient er weinig, vreemde ziektes, slechte of geen voorzieningen, de mensen zijn ineens heel anders, was je als toerist welkom, als inwoner uit het buitenland, ben je een bedreiging voor hun eigen baan, dus liever oprotten naar je eigen land!

En dan de heimwee, daar zijn wij als nederlanders erg goed in!
En wat missen we het meest: het slechte weer, de donkeren lange winteravonden, de gezeligheid met de feestdagen, het betuttelen van de overheid, een uitstekend openbaar vervoer (je hebt geen idee hoe dat vaak in het buitenland is) de goede sociale voorzieningen, de orde en regelmaat en vooral het kleinschalige van Nederland (overzicht).

51 jaar geleden ben ik zelf als ventje van 17 jaar geëmigreerd geweest met mijn ouders naar Australië en na ernstige heimwee van mijn vader weer teruggekomen, van de tien emigranten in Australie wilden er 7 heel graag weer terug! Twee van de tien paste zich aardig aan en 1 van de tien had het prima naar de zin!

Tip> ga er eerst een jaar op werkvakantie en leer het land kennen en kies voor een zo westers mogelijk land, met ongeveer de zelfde normen en waarde als je thuisland en besef dat veel landen zeer groot zijn en als je in de problemen komt de meeste mensen je niet zien staan.

Toegevoegd na 1 minuut:
Beste leeftijd om te emigreren tot 25 jaar.
Minder goede leeftijd tot 40 jaar
Slechte leeftijd, alles er boven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wees lekker eigenwijs en ga toch!:-)
Ja met 45 zit je er ruim boven!
Maar ik heb te veel elende gezien in Australië met emigranten om het hier niet te vermelden.
Maar Eigenwijs, als het een droom is van je, moet je gewoon gaan zolang je nog kan gaan.
Aan het eind van het leven hebben erg veel mensen nog dozen vol met plannen die ze altijd maar uitgesteld hebben en nooit zijn uitgevoerd!
Laat het jou niet overkomen, maar weet wel wat je doet en onderschat het niet.
Lang geleden droomde ik dat ik lag te sterven en ik besefte ineens dat ik nog zoveel plannen had en alleen maar gewerkt had in mijn leven, ik had zo'n spijt er van, verschrikkelijk!
Toen werd ik helemaal overstuur wakker, met het zweet op mijn kop, toen besefde ik plotseling dat ik niet op sterven lag en dat al die plannen nog uitgevoerd konden worden! het leek wel een herkansing.
Ik heb mijn goede baan opgezegd, mijn huis verkocht en in Zeeland gaan wonen, waar ik later een eigen zaak ben begonnen, later een prachtig natuurpark mocht maken, veel mensen mag helpen met mijn gave en het geweldig naar mijn zin heb en nog!
Vraag: waarom woon je nog niet in Brasiliè.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stuur je me nog een kaart uit Brazilië?
Vergeet niet, dat alles in het leven een doel heeft, al begrijpen wij het vaak niet, zelfs een ongeluk heeft een doel.
Misschien zijn de dingen die gebeuren juist een signaal dat je niet moet gaan, zou best kunnen.
Maar blijf voor je droom gaan.
Is je partner geheel genezen nu?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mooi antwoord +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bent er dus al geweest, dan weet je hoe het voelt, dat schrijf je ook lees ik, (zeer positieve energie), is erg belangrijk, ik hoop dat het jullie een keer zal lukken, dat hebben jullie onderhand wel verdiend.
Het grootste probleem is het verkrijgen van een verblijfsvergunning in de meeste landen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik sluit me aan bij de meeste voorgaande antwoorden. Toch blijft het heel persoonlijk hoe je op een emigratie reageert. Ik mis de contacten met familie en vrienden heel erg. Het verenigingsleven zoals we dat in Nederland kennen is hier niet te vinden en als het er al wel zou zijn dan blijf je toch een buitenstaander en moet je veel meer je best doen om "erbij te horen". Dat ik nooit "1 van hun" wordt daar heb ik me bij neergelegd. Wat ik dus niet mis is de overgeregeldheid in Nederland. Aan de andere kant zouden we , wat er in Nederland te veel is, hier weer goed kunnen gebruiken, op dat gebied.
Als je advies wilt dan kun je me een privebericht sturen. Ik ben benieuwd naar welk land je denkt te gaan emigreren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb zelf 15 jaar in het buitenland gewoond en heb daar dus wel de nodige ervaringen op gedaan. Ik ben iemand die zich makkelijk kan aanpassen en heb nooit veel problemen ondervonden. Laat me je wel vertellen dat het belangrijkste van alles is, dat je je aanpast naar de mensen van het land waar je naar toe gaat. Niet eigenwijs zijn, maar puur aanpassen. Als je dat doet, zul je merken dat het allemaal vrij simpel is.
Daarnaast zou je ook hier in Nederland om je heen kunnen kijken. Ik bedoel, ook in Nederland zijn veel verschillende culturen aanwezig. Kijk voor jezelf wat je irritant vind aan deze mensen (als er iets irritants mocht wezen) en neem die wijsheid mee naar het land van je dromen. Zorg er voor dat de mensen daar zich niet aan diezelfde dingen gaan ergeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Pas op voor een aantal dingen rond je inkomen: je loopt de kans een deel van je AOW mis te lopen, dit wordt opgebouwd naar rato dat je in Nederland hebt gewerkt. Ook je pensioenopbouw kan stoppen. Dit zul je dan zelf moeten aanvullen met een beter salaris in het buitenland, of je moet het op de koop toe nemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor elk jaar dat je tussen je 15e en je 65e in het buitenland gewoond hebt, krijg je 2% minder AOW.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is een keus, grietje... Als je maar weet waar je voor kiest, is het een keus, anders is het een desillusie.
Naast de verblijfsvergunning de belastingen. Laat je goed informeren! Zo betaal je bijvoorbeeld in Belgie naast het invoeren van je Nederlandse auto het eerste jaar een extra belasting! Mocht je ook in het land gaan werken, let dan goed op de sociale zekerheid en het verschil met de Nederlandse sociale zekerheid. Wat gebeurt er bijvoorbeeld met je pensioenpremie als je remigreert?!