Hoe moet ik me de groep 8 Cito voorstellen

Ik heb een reken probleem best grootte achterstand en moet ik bang zijn voor de cito Of gewon relaxt plzzz help

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig

Het beste antwoord

je moet hem gewoon maken Alsof het een gewone vraag uit een school boek is.
Want als je heeeel hard je best doet, geeft hij een hogere school niveau voor je aan, waarbij je ALTIJD ongeveer zoveel je best moet gaan doen als jij op die toets gedaan hebt.
Relaxed dus!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Als je een grote achterstand hebt met rekenen zal je het meest gebaat zijn met een rustige benadering. Ga niet overhaast te werk, lees je opdrachten goed, en maak de sommen achter elkaar.

Als je accepteert dat je misschien geen hoog cijfer voor rekenen zult hebben, kan het achteraf misschien wel meevallen. Maar je moet jezelf niet opwinden als je er aan begint, je moet gewoon rustig beginnen en je sommen stuk voor stuk doen, en zorgen dat je netjes werkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je moet proberen gewoon rustig te blijven en gewoon je best doen,.
denk er nu nog niet teveel over na dan word je alleen maar zenuwachtig.
14 jaar geleden
Gewoon doen zoals je altijd doet.
MIjn dochter had ook een groot achterstand met rekeken en nog steeds ze is inmiddels 17 jaar.
Zij heeft reken dislexie met een duur woordt heet het reken dyscalculie.
Als jij je druk maakt dan maak je misschien nog fouten, en als je rustig blijft heb je kans dat het misschien allemaal wel mee valt.
Mijn dochter vond de toets makelijker dan het rekeken in de klas.

Alleen wat ik raar vind is rekenen heeft ze moeite mee, maar wiskunde vind ze dan weer makelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De citotoets is een moment opname. Als je deze gaat krijgen moet je maar denken dat niet iedereen goed is in rekenen maar in een ander vak weer wel.

Voordat de weken van de citotoest beginnen neemt de leerkracht nog veel dingen door en kan je vragen of hij nog een paar sommen kan uitleggen als je deze niet snapt.

En het geeft helemaal niets als dit niet goed gaat, het gaat om de totaalscore. En als je een achterstand hebt kunnen ze er op de middelbare school ook nog iets aan doen.

Dus niet bang zijn. Gewoon doen wat je kunt dan komt het echt wel goed.

Alvast heel veel succes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat je heel goed moet onthouden is dat de cito toets géén examen is. Het is een onderdeel van heel veel toetsen die je de afgelopen jaren al hebt gemaakt, waardoor er bekeken wordt welk niveau middelbare school het best bij jou past. kan jij slecht rekenen dan is dat in andere toetsen allang duidelijk geworden.
Maak de toets gewoon zo goed als je kan, je krijgt er geen cijfer voor en de uitslag is alleen belangrijk voor de school keuze.
succes en laat je niet gek maken door alle heisa rondom de cito toets. Zó belangrijk is hij niet. Niet belangrijker dan de toetsen uit groep 6 en 4 enzenz
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je weet dat je een achterstand hebt voor rekenen, en je wil daar nog wat aan doen, moet je dat met je meester of juf bespreken. Misschien kun je ander of extra werk krijgen? Het duurt nog een paar maanden voor de Cito begint, misschien heb je net dat duwtje nodig om jezelf een beetje zekerder te voelen.

Voor de Cito zelf: Vooral niet te zenuwachtig zijn, die toets is er om te kijken wat jij kunt en weet, en dat komt er dan ook wel uit. Op veel scholen wordt in groep 8 ook geoefend met soortgelijke opdrachten, zodat je vast een beetje weet wat je te wachten staat. En dat helpt dan weer voor de zenuwen.

Heb je de entreetoets gedaan in groep 7? Die is bijna het zelfde en als het goed is komt er bij de Cito ook ongeveer hetzelfde uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Welnee. Ik ben belabberd in rekenen en zit nu toch in 6 vwo! Mijn cito was 542. Maakt dus niet/weinig uit of je slecht bent in één onderdeel.

Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De cito-toets in groep 8 is een meting van al je opgedane kennis van de jaren ervoor.
De meeste scholen hanteren ook het (Cito) leerlingvolgsysteem, waarbij de leerlingen door de jaren heen al toetsen krijgen die een indicatie geven van het niveau waarop ze functioneren.
Als het goed is krijg je nog vóór de Cito-toets, dus deze maand, een voorlopig schooladvies van de basisschool mee, en in de meeste gevallen sluit je Cito-score daar wel bij aan, omdat de leerkrachten op de basisschool je al jaren gevolgd hebben en weten hoe je het doet.

Voor een middelbare school is de uitslag van de Cito-toets in combinatie met het schooladvies van de basisschool leidend voor het niveau waarop je gaat beginnen.

De meeste basisscholen oefenen met oude cito-toetsen en geven de leerlingen een duidelijke uitleg zodat ze weten wat ze moeten verwachten.

Ik heb nu een zoon in groep 8, en hij maakt zich absoluut niet druk over de cito-toets. Ze zijn deze week bezig met een proef-cito, dat wil zeggen dat ze de hele week met een oudere cito-toets doen alsof het de week van de cito-toets is.