Waar komt de opmerking "van de trap afvallen"vandaan, die gebruikt wordt wanneer je haar geknipt is?

Ben zelf ook wel eens van de trap gevallen, en echt korter wordt het er niet van...

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Overig
1.5K

Het beste antwoord

Ruim twee eeuwen geleden werd deze uitdrukking al gebruikt, alleen dan in een iets andere vorm. Als iemand net geknipt was, zei men: "Hij is van de trappen gevallen en heeft zijn haar gebroken".
Schrijver Pieter Jacob Harrebomée (1809-1880) heeft deze uitdrukking als eerste in zijn
Spreekwoordenboek der Nederlandsche Taal gezet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Zelfde plaats als ruzie met de grasmaaier gehad.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
"Ruzie met de grasmaaier" kan ik nog begrijpen, aangezien een grasmaaier flink kan "knippen" ;-).
Van een trap afvallen heeft alleen niets te maken met het korter worden van iets...
Het is inderdaad nergens aan te linken.
Waarschijnlijk ooit een opmerking geweest die erg is aangeslagen en daarna in het spreuken circuit beland is.