De wereld zal er goed uitzien dan.Geen onenigheden alleen maar positieve dingen,zie daar vordt je vrolijk van en je hebt geen schuldgevoel over vrolijkzijn,- gezondzijn,-welzijn,-gelukkigzijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Niet goed. Dan zou iedereen maar kunnen doen wat hij/zij wil. Dan zou men elkaar alleen maar ellende bezorgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk nog harder dan nu! Kans op schuldgevoel houdt mensen tegen om dingen te doen waar ze spijt van krijgen. Schuld gevoel is naar mijn mening een waardevolle emotie waar je van kan leren en die je weerhoud om andere mensen moedwillig pijn te doen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies hetzelfde, want schuldgevoel bestaat niet werkelijk... Het bestaat alleen in een imaginaire omgeving, namelijk in je gedachten alleen, en meer niet...

Dus de zon zou er nog net zo uitzien en de rest ook...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zonder schuldgevoel zouden we steeds makkelijker ergens de kont voor wegdraaien.

Al moet ik wel zeggen, we hebben ook nog liefde, medeleven en positieve en negatieve bestraffing. Dus als je eigen schuldgevoel uitgeschakeld is, dan zijn er altijd nog andere eigenschappen die ervoor zorgen dat het niet perse slecht hoeft te zijn.

Toch, denk ik persoonlijk dat de wereld er een stuk onpersoonlijker van zou worden.
Echter, dit is mijn mening/idee. want 'weten' doe ik en kan ik niet.

Het is maar goed dat we wèl schuldgevoel hebben! ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel onschuldig....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
schuldgevoel komt na een daad/conflict en belangrijk is dat mensen die het slachtover zijn geworden van een daad/conflict dat die een spijtbetuiging er opprijs stellen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een egocentrische wereld....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat het plaatje een goed voorbeeld is van hoe het er uit had gezien.

Wanneer je geen schuld gevoel hebt kan je dus moorden, stelen et cetera zonder schuldgevoel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel erg beroerd :S

Zonder schuldgevoel doen mensen dingen die gewoonweg niet kunnen.

Schuldgevoel komt namelijk voort uit geweten, dus zonder schuldgevoel is zonder geweten = gewetenloos.

Dan zou de wereld niet te harden zijn :S
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als een ieder elkaar zou respecteren,
Dan hoeft er geen schuldgevoel te zijn!
Als een ieder mag zeggen wat ie wil zeggen,
Dan hoeft er geen schuldgevoel te zijn!
Als de mensen je begrijpen
Dan hoeft er geen schuldgevoel te zijn!
Als jij de ander probeert te begrijpen,
Dan hoeft er geen schuldgevoel te zijn!
Als je niet superieur jegen een ander wil zijn,
Dan hoeft er geen schuldgevoel te zijn!
Als de ander je taal niet begrijpt, Probeer het te begrijpen
Wat zouden we dan in een mooie wereld kunnen leven zonder schuldgevoel. Dan zou deze wereld begripvol zijn
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je een nog een paar jaar geduld hebt , kun je het met eigen ogen aanschouwen. Dit is wel overdreven maar mensen een geweten schoppen is in de geschiedenis een immer wederkerende noodzaak. Zie de arrogantie van de bankiers die amper sorry over hun lippen kregen. Het Schuldbegrip is de judaische samenleving van immens belang. Want daaraan koppelt men het vergeven en de boete. Soms werd het schuldgevoel door de katholieke kerk in een nabij verleden zelfs te sterk benadrukt, waar vele mensen complexen aanover gehouden hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen denken vaak dat het belangrijk is om vast te houden aan je schuldgevoel, want als niemand zich meer schuldig voelt, dan wordt het een rommeltje en houdt niemand meer rekening met elkaar. Dit is niet waar.
Van nature heeft ieder een eigen geweten gekregen, waarin je voelt/weet wat klopt en niet klopt. Dit geweten wordt al snel, in het begin van je leven 'overruled' door het cultuurgeweten dat zegt hoe je je moet gedragen en aan welke regels je moet houden. Hierdoor verlies je het contact met je eigen geweten. Let wel: je raakt je natuurgeweten nooit kwijt, dit is onmogelijk.
Het natuurgeweten komt vanzelf weer naar boven als je het opgelegde schuldgevoel kwijt bent. Je wordt niet stuurloos als je je schuldgevoel kwijt bent. Het is precies andersom: je bent stuurloos als je handelt volgens je schuldgevoel, je belandt in verwrongen situaties.