Waar ik gelijk aan denk bij een goede merknaam:

- Simpel, maar tegelijkertijd origineel, zodat het gemakkelijk in je hoofd blijft hangen
- Aantrekkelijk. Het moet passen bij het product, en dan op zo'n manier dat het aantrekkelijk overkomt om te kopen.
- Net niet zo simpel dat het 'goedkoop' klinkt. Laat het als (een van) de beste klinken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Een goede merknaam moet betrouwbaarheid uit stralen. Een goed logo daarintegen moet een eyecatcher zijn. Dus eigenlijk kan het één niet zonder het ander...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aan één criterium MOET het voldoen, moet UNIEK zijn... Het mag aan meer criteria voldoen, zoals moet lekker in het geheugen en in uitspreken liggen ook...

En dan nog zou het mooi zijn als iedere wereldburger die merknaam kende, want als men de naam kent, verkoopt en koopt men het ook...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is eigenlijk maar een ding echt belangrijk: het aantal mensen dat de merknaam kent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat er verschillende criteria zijn die voor kunnen komen, maar niet elke merknaam hoeft aan elke te voldoen, en sommige zijn ook tegenstrijdig. Maar in ieder geval denk ik aan de volgende dingen:

- makkelijk te onthouden
- aantrekkelijk klinken (ook in combinatie met het soort product)
- aandacht trekken
- duidelijk uitdrukken wat voor producten/diensten het omgaat
- geen verwarrende spelling hebben (als je het op internet wilt opzoeken, maar het verkeerd schrijft, vind je het niet makkelijk)
- niet al bestaan (in hetzelfde land, genre) of teveel op een andere merknaam lijken
- juist heel veel op een andere merknaam lijken, om mee te liften op hun succes
- passen bij de tijdsgeest/wat op dat moment populair is