Waarom heeft een flat verdiepingen?

Waarom noemt men de woonlagen van een flat verdiepingen, terwijl ze toch echt de lucht in gaan en niet de diepte in?? (afgezien van een eventuele kelder)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig

Het beste antwoord

Volgens het Etymologisch Woordenboek van Van Dale (1997) ontstond het woord verdieping "door een wijziging in de bouw van het koopmanshuis; om ruimte te winnen kwam de neerkamer beneden het grondniveau, de entresol". Van oorsprong was een verdieping dus ook letterlijk een 'verdieping'. Tegenwoordig is een verdieping juist een 'verhoging'. Ondanks deze betekenisverschuiving is het woord verdieping niet verdwenen. Blijkbaar is men in de loop der tijd zo gewend geraakt aan deze term dat een alternatief als 'verhoging' nooit ingeburgerd is geraakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De laag op de begane grond, dus nagenoeg gelijk aan het maaiveld, wordt meestal niet etage genoemd, het is evenwel een gelijkvloerse verdieping. De eerste etage of eerste verdieping is de tweede laag, de tweede etage of tweede verdieping is de derde laag enzovoorts.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verdieping (van Dale)

"elk der afdelingen boven de begane grond waarin een gebouw door horizontale scheidingsvlakken verdeeld wordt, ruimte tussen twee vloeren
1638 ontstond door wijziging in de bouw van het koopmanshuis; om ruimte te winnen kwam de neerkamer beneden het grondniveau
synoniem: etage"

Dus het is historisch gegroeid, je had ook een neerkamer en een opkamer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je gaat dieper de flat in.