Hoe groot hadden de gevolgen geweest als de stroom toch niet meer op gang kwam en de meltdown plaatsvond? (zie link)

http://nieuws.nl.msn.com/foto/gallery.aspx?cp-documentid=149471901&page=1

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig

Het beste antwoord

Ondanks dat het maar een klein reactortje is, toch redelijk groot. Radioactieve besmettingen, explosie en aantasting van het grondwater. Niet leuk.

Toegevoegd na 15 minuten:
Aanvulling: Ik kan niet overzien hoe groot, bij een explosie komt er radioactiviteit vrij, dan mag je hopen dat je oostenwind hebt. Het hoeft niet persé met een ramp af te lopen: In Harrisburg was er in 1979 een gedeeltelijke meltdown in een grote reactor, en daar kwamen ze met de schrik vrij, maar ook daar is wat radioactiviteit in de omgeving terechtgekomen.
De besmetting van het grondwater is desastreus voor een deel van Nederland en de drinkwaterwinning.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
tot hoever reikend?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
thnx voor de toevoeging +1

Andere antwoorden (4)

Ik schrik hiervan, ik heb er nooit echt van gehoord.

Als er geen stroom meer geweest zou zijn (wat in 2009 echter vast wel opgelost zou kunnen zijn) dan waren er echte grote gevolgen. Voedsel zou bijvoorbeeld kunnen bederven!

Als er een reactor oververhit raakt, zijn er altijd nog extra centrales waar energie wordt opgewekt. Dus éigenlijk zijn de gevolgen minder groot.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik bedoel eigenlijk het gevolg van de meltdown die dan had plaatsgevonden..
De gevolgen van een meltdown kunnen we niet eens voorstellen, het is het ergste wat er kan gebeuren met een kerncentale.
Hij smelt letterlijk in de bodem weg, hierbij zal er enorm veel radioactieve stoom vrij komen, het is niet te blussen niet te stoppen, alleen maar afwachten tot het stopt.
Ik heb er ooit veel over gelezen, maar vond het zo'n akelig verhaal, dat ik het gewoon verbannen heb uit mijn herinnering, het enigste wat ik nog weet, heel, heel erg!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
héél eng.. misschien maar goed dat we dit pas na een paar jaar gehoord hebben..
Als er een meltdown zou plaats vinden heeft dat grote gevolgen. De bekendste meltdown is die in Tsjernobyl en daar zijn de gevolgen tot op de dag van vandaag merkbaar (http://nl.wikipedia.org/wiki/Kernramp_van_Tsjernobyl).
Desondanks denk ik dat het in Nederland niet zo'n vaart zal lopen. De link klinkt mij meer als een verbeten ex-medewerker die zijn voormalig baas wil zwartmaken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat er dan een hoop economische problemen in dit land plots klaps waren opgelost. En gezien de datum zat ik toen gezellig in Albuféra. Dus wellicht was het de uitgelezen kans om de sprong in het diepe te wagen...