Waren de dieren ooit tam voordat de mens er op begon te jagen.??

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig

Het beste antwoord

tam bn, bw; -mer, -st 1 (ve dier) gewend aan de omgang met mensen; getemd 2 (van planten en vruchten) gekweekt, niet in het wild groeiend: een ~me kastanje 3 te kalm: een ~me vergadering

De tweede en derde definitie sowieso niet (gekweekte planten kwamen pas op nadat de mens landbouw ontdekte, en dat was na de jachtperiode).

In de eerste betekenis, ook daarvoor geld - domesticatie en gewenning begon pas echt op gang te komen nadat de mens zich ging vestigen. Voor die tijd zijn misschien wel wolven getemd, maar daar werd zover ik weet ook nooit op gejaagd (zo'n vleeseter is verdomde weinig voedzaam, en vaak beter in staat zichzelf te verdedigen). Wat betreft vee; daar werd meestal op gejaagd voordat het getemd werd.

Dus nee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Onder alle herbivoren heb je tamme exemplaren. Maar ook bijv. olfanten kunnen gevaarlijk zijn. Ook bij dieren heb je nl. grote karakterverschillen.
Wanneer men begon te jagen, heeft verder weinig invloed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor, de dieren waren juist wilder voor de mensheid. Wij hebben dieren tam gemaakt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In priuncipe zijn dieren die naief zijn tov mensen niet snel bang voor mensen. Ze beginnen pas echt vluchtgedrag te vertonen als ze mensen ervaren als een bedreiging. Natuurlijk zijn er diersoorten die zowieso alle vreemde dieren op een afstand willen houden, maar in het algemeen hebben dieren geen probleem met mensen als er niet op ze gejaagd wordt.

Kijk bv naar bavianen in de afrikaanse savannes. Redelijk gelijk aan een mens qua bouw & activiteiten in het veld, en toch rennen alle dieren in de savanna weg van ons, of stellen zich heel agreesief op, terwijl bavinanen gewoon tussen de antilopes zaden zitten te zoeken.

Tam is wellicht niet het juiste woord ervoor, maar de dieren kenden vroeger een ander soort respect voor mensenñ Ze waren niet bang voor de mens, tot deze begon te jagen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door jagen maak je ze niet tam hoor...

Katten en honden hebben zich overgegeven aan de mensen en daarmee hun bescherming en voortbestaan bezegeld... Ze waren in staat om genoeg menselijke eigenschappen na te doen, zodat de mens ze in huis haalden en voor hen gingen zorgen... Slimmeriken zijn dat als soort...

Maar domesticeren gaat niet door er op te jagen... Het is een synergie tussen twee (dier)soorten...