Ik weet het antwoord U ook? Wat is een jat van blijf er met je jatten af!

Jatten heeft dus in de volksmond iets te maken stelen. Maar een jat is een speciaal iets. En zoek het nou eens niet op maar probeer eens spontaan te antwoorden. IK ben benieuwd.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
2.8K

Het beste antwoord

Een jat is een aanwijsstok die de joden/hebreërs gebruik(t)en om hun wetsboeken (bijbel/thora) te lezen en zo niet met de vingers de heilige schrift hoefden aan te raken. Dus met je jatten er vanaf blijven is ergens helemaal niet aankomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Zonder het zoeken kon ik niet ver,
dus toch maar gezocht.

Jat, een oud woord voor straat, zie b.v. Kijk in 't Jatstraat.
Jatten is tevens een alternatieve benaming voor handen, afgeleid van Jad, en een uitdrukking met de betekenis stelen.
Jat, een sinds 1918 niet meer gebruikte letter (ѣ) van het cyrillische alfabet.
JAT Airways, de Joegoslavische luchtvaartmaatschappij

wikipedia
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Albert;

Een jat is niets bijzonders want ieder mens heeft er twee van: handen, tengels, klauwen, vlerken of dus ook; jatten!

Toegevoegd na 3 minuten:
Denk ook aan; kouwe jatten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een jat is een hand, maar dan in het Jiiddisch!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jat is een oud woord voor straat. Maar ook:
Jatten is een ander woord voor handen (zoals in: blijf met je jatten d'r van af!) en voor stelen. Het woord is afkomstig uit het Jiddisch en is via het bargoens en Amsterdams in het Nederlands terechtgekomen. Het werkwoord is afgeleid van het Hebreeuwse woord "Jad" hetgeen hand betekent. Een term voor stelen die hier sterk op lijkt is "klauwen". Andere woorden in het Jiddisch voor stelen zijn gappen, gannefen of marwiegen.