Voor mij : een vraag moet duidelijk geformuleerd zijn rondom één thema (ook één vraag bij voorkeur ; sommige mensen stoppen wel drie vragen in één), beginnen met een hoofdletter en eindigen met een vraagteken. Jouw vraag voldoet daarmee al aan de eerste definitie van een goede vraag.

Maar er zijn natuurlijk meer criteria : zo moet een vraag niet al tig keer gesteld zijn (al gebeurt dat natuurlijk regelmatig wel, maar als het alweer effe geleden is ben ik coulant. GV ook trouwens.)

Tenslotte is het fijn als het een vraag betreft rondom een onderwerp van algemeen of specifiek belang, waarin minimaal wat bijzondere standpunten of visies in naar voren kunnen komen, iets van meningsvorming door kennisverrijking mogelijk is, leuke nieuwe verbanden kunnen worden blootgelegd of wat controverse bestaat. Dat zijn de leukste/beste vragen.

Simpele feiten vragen mag natuurlijk ook - niet iedereen kan evengoed zijn weg vinden in de veelheid aan informatie op Internet - maar het moet ook niet teveel triviant worden. Soms wel leuk snel antwoordjes typen.

Persoonlijk vind ik slechte vragen :
- vragen over specifieke spellen of computerapplicaties die eigenlijk op een specifiek daarop gespecialiseerd forum thuishoren en niet van algemeen of blijvend belang zijn
- vragen die er nadrukkelijk op uit zijn om een reactie uit te lokken, te provoceren of een bepaald (positief?) beeld van de vragensteller op te roepen (vooral die laatste categorie krijg ik echt vreselijk jeuk van op plekken waar ik niet bij kan)
- Vragen die zo ongelofelijk slecht gesteld zijn dat je eigenlijk nauwelijks een idee hebt wat de vragensteller eigenlijk wil horen / weten, als het al te ontcijferen is.
- Raadsels en moppen/grappige vragen (maar die mogen hier wel, in een speciale categorie).

Uiteindelijk is het heel lastig te bepalen wat nu echt een goede of slechte vraag is. En vreemd genoeg gaat na een poosje GV-en zelfs de áfzender van de vraag daarin een rol spelen. Het maakt echt uit, soms, wie het vraagt. Al geld dat natuurlijk niet voor gasten en minder ‘bekende’ deelnemers.

Scheelt ook wel als een vraag nog niet al tig keer gesteld is trouwens - maar het antwoordt wel lekker vlot ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan me niet vinden in de negatieve beoordeling van gespecialiseerde vragen en raadsels ed, maar voor de rest sla je de spijker denk ik wel op z'n kop.

Andere antwoorden (14)

Wanneer het een vraag is waarvan jij als vraagsteller het antwoord écht daadwerkelijk wilt weten, en je openstelt voor de verschillende meningen die voorkomen in de antwoorden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor mij maar één criterium:
Als je als bezoeker van deze site denkt:
"Verrek, dat heb ik ook altijd al willen weten!", dan vind ik het een goede vraag.
14 jaar geleden
Een vraag zorgt voor informatieuitwisseling om bijvoorbeeld constructief kennis naar een hoger niveau te tillen. Een vraag kan verder prikkelend zijn en aan het denken zetten.

Een goede vraag biedt in het kort toegevoegde waarde.

Zie de bron voor het fenomeen 'vraag'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat is in ieder geval wel waarop ik vragen tot nu toe waardeer.
Een goede vraag is er een waar ik een leuk antwoord op weet :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als de vragensteller echt een antwoord zoekt wat niet te vinden is op google of door ervaring gegeven kan worden. Dus waar ook heel erg weinig antwoorden op kunnen komen.
Omdat deze vraag niet eerder is gesteld. Ben dan ook altijd benieuwd of iemand echt antwoord heeft op die vraag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een vraag waar niemand het antwoord op weet!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De community.

Toegevoegd na 1 minuut:
Sorry, verkeerd gelezen. Mijn antwoord is:

Alle vragen die voor mij interessant zouden zijn, of vragen waarvan ik vind dat die voor velen nuttig zouden zijn. (Danwel als er een mooi/goed antwoord op komt / gaat komen.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat ze niet via Google te vinden zijn of zo .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een goed antwoord, uitsluitend en alleen een goed antwoord en dat niet alleen, maar maakt zelfs van een slechte vraag een goede vraag...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en als er geen antwoord komt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alle vragen krijgen een antwoord...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou heb je de zaak een paar niveaus omhoog getild. En dan is het nog een theorie dat alle vragen beantwoord worden.
Het zou net zo goed chaos kunnen zijn die alle vragen onbeantwoord laat, of gewoon niets, geen antwoorden, geen denken, niets.
Onderaan de vraag staat er een blauw balkje met de tekst 'Goeie Vraag". Klik je daar op, dan maak je van die vraag een goede vraag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een vraag is een goede vraag als een vragensteller echt op zoek is naar een antwoord en niet een vraag stelt om alleen maar vragen te stellen, zoals hier maar al te vaak gebeurt door een vaste club vragenstellers.
Toen ik deze site leerde kennen, was ik nog van mening dat er geen domme vragen bestonden, maar weet inmiddels wel beter. Vragen om maar te kunnen vragen...
Het niveau van gv is dalende en ik zak zo langzamerhand mee... naar exit.

Groet,
Toet
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Rapaan;

Om te beginnen moet je bij het lezen van de vraag niet het idee krijgen dat deze hier al diverse malen eerder gesteld is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Chek de vorige vraag
http://m.goeievraag.nl/vraag/28266
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Amadea
5 jaar geleden
Aangezien er geen aparte mobiele site meer is moet je tegenwoordig déze link gebruiken: https://www.startpagina.nl/v/goeievraag/vraag/28266/kunst-goede-vraag-stellen/
Een goede vraag is voor mij een vraag die eindigt met een vraagteken en syntactisch en grammaticaal juist is. De inhoud van de vraag doet er niet toe. Een vraag is er immers om gesteld te worden. Blijkbaar is het antwoord voor de vrager niet duidelijk. Middels de vraag hoopt hij / zij een antwoord te verkrijgen. Een vraag fungeert dus als een instrument om meer te weten te komen. Ook al lijkt het antwoord erg simpel, voor de vrager is het noodzaak de vraag te stellen. De vraag is zo dus nuttig voor de vrager als middel voor meer kennis.

Je hoort vaak: "Er zijn geen domme vragen." Daar ben ik het geheel mee eens. Een vraag bestaat om duidelijkheid te verschaffen. Door te vragen geef je aan meer te willen weten. Een retorische vraag is hier een uitzondering op, maar ook die heeft zeker een functie: sarcasme overbrengen bijvoorbeeld.

Of een vraag goed is hangt voor mij dus NOOIT af van de inhoud van de vraag.