Waarom hebben woorden twee betekenissen?

Dit leid alleen tot verwarring lijkt mij, kan dit niet worden afgeschaft?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
1.8K

Het beste antwoord

Waarom mogen 2 mensen dezelfde naam hebben? ook erg verwarrend.

Woorden komen voort uit begrippen die mensen met elkaar willen delen. Tussen verschillende mensen kan dit verschillende woorden opleveren. Het is echter ook mogelijk dat wanneer dit gebeurt, uiteindelijk verschillende mensen met verschillende woorden voor verschillende begrippen elkaar tegenkomen en dan over hetzelfde onderwerp proberen te spreken (protocol), hierbij komen ze er dan achter dat ze
a. Een verschillend woord gebruiken voor hetzelfde begrip of onderwerp
b. Een zelfde woord gebruiken voor een verschillend begrip of onderwerp
c. nog anders.

Omdat men vrij is een begrip te benoemen, is men ook vrij om een woord een betekenis te geven. Vroeger was er vet wat gewoon dat plakkerige spul was, dat toen ook nog eens ging betekenen dat iemand die 'dik' was, ook 'vet' kon zijn (omdat het dikke kwam door overmatig vet). Toen kwam de jeugd met een nieuwe betekenis voor Vet, in de zin van slick/greasy. Met andere woorden. 1 woord kan binnen verschillende generaties verschillende betekenissen krijgen. Door dat de eerste betekenis niet automatisch oplost als de volgende is ontstaan, behoudt je dus meerdere betekenissen bij 1 woord. Hetzelfde geldt voor verschillende woorden bij 1 betekenis. Brabanders gebruiken bepaalde woorden die in Friesland weer iets heel anders betekenen, maar wellicht ook verschillende woorden voor hetzelfde. Toch zullen beide woorden niet verdwijnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Het kan inderdaad wel verwarrend zijn, al moet ik zeggen dat ik er eigenlijk nooit last van heb. Vind het zelfs wel leuk eigenlijk. En afschaffen is lastig denk ik, als je een kater bijvoorbeeld ineens anders moet gaan noemen, daar gaat niemand aan wennen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan zou je de hele taal om moeten gooien en nieuwe woorden moeten creëren.

Ook moeten de nieuwe woorden door de bevolking worden geleerd, dit is ook niet haalbaar.

Grootste nadeel zou zijn dat woordgrapjes niet meer kunnen :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is gebrek aan creativiteit volgens mij, woorden als bank, pad, veer, week, meer, laag, pand hebben allemaal een dubbele betekenis, afhankelijk in de context van een zin moet je er zelf uit zien te komen welke betekenis het is bv, ik zat op de bank in de bank nadat ik een pad van het pad hebt verwijderd, hij was al een week lang week...
Wat ik zelf heel verwarrend vind is dat sommige namen voor zowel mannen als vrouwen gebruikt worden zoals Henny, Wil, Andrea(italiaans), Kim, Bo etc. zeker als die mannen een hoge stem hebben en lang haar..maar over die blind date ga ik het hier niet hebben..ahumm
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het leid eigenlijk nooit echt tot problemen 'n woord met dubbele betekenis. Men is het ook zo gewent. Waarschijnlijk geeft het meer problemen als je 'n woord afschaft en er 'n nieuw woord voor verzint.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Woorden hebben geen betekenis, de betekenis die er is die is de individueel aan gehecht... Maar woorden hebben sec totaal geen betekenis... Het is aangeleerd allemaal, alles wat woorden en taal betreft...

"Talud" is iets en "t´as lu" ook... klinkt precies hetzelfde, maar heeft totaal andere betekenis...

Afschaffen kan niet...

Toegevoegd na 1 uur:
als we schrijffouten eerst eens afschaffen dan wordt het meteen al een stuk duidelijker...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het lijkt mij voor sommige mensen inderdaad moeilijk te begrijpen, dat ‘de bank is beroofd’, dat daar niet meer wordt bedoelt dat de bank in het park is beroofd.

Jan fietste op een pad. Lijkt mij ook moeilijk, althans fietsen op een pad is geen eenvoudig zaak. Gelukdig zal een pad onder een fiets niet meer lopen.