Waarom hebben woorden twee betekenissen?

Dit leid alleen tot verwarring lijkt mij, kan dit niet worden afgeschaft?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Waarom mogen 2 mensen dezelfde naam hebben? ook erg verwarrend. Woorden komen voort uit begrippen die mensen met elkaar willen delen. Tussen verschillende mensen kan dit verschillende woorden opleveren. Het is echter ook mogelijk dat wanneer dit gebeurt, uiteindelijk verschillende mensen met verschillende woorden voor verschillende begrippen elkaar tegenkomen en dan over hetzelfde onderwerp proberen te spreken (protocol), hierbij komen ze er dan achter dat ze a. Een verschillend woord gebruiken voor hetzelfde begrip of onderwerp b. Een zelfde woord gebruiken voor een verschillend begrip of onderwerp c. nog anders. Omdat men vrij is een begrip te benoemen, is men ook vrij om een woord een betekenis te geven. Vroeger was er vet wat gewoon dat plakkerige spul was, dat toen ook nog eens ging betekenen dat iemand die 'dik' was, ook 'vet' kon zijn (omdat het dikke kwam door overmatig vet). Toen kwam de jeugd met een nieuwe betekenis voor Vet, in de zin van slick/greasy. Met andere woorden. 1 woord kan binnen verschillende generaties verschillende betekenissen krijgen. Door dat de eerste betekenis niet automatisch oplost als de volgende is ontstaan, behoudt je dus meerdere betekenissen bij 1 woord. Hetzelfde geldt voor verschillende woorden bij 1 betekenis. Brabanders gebruiken bepaalde woorden die in Friesland weer iets heel anders betekenen, maar wellicht ook verschillende woorden voor hetzelfde. Toch zullen beide woorden niet verdwijnen.

Het kan inderdaad wel verwarrend zijn, al moet ik zeggen dat ik er eigenlijk nooit last van heb. Vind het zelfs wel leuk eigenlijk. En afschaffen is lastig denk ik, als je een kater bijvoorbeeld ineens anders moet gaan noemen, daar gaat niemand aan wennen!

Het lijkt mij voor sommige mensen inderdaad moeilijk te begrijpen, dat 'de bank is beroofd', dat daar niet meer wordt bedoelt dat de bank in het park is beroofd. Toegevoegd na 3 minuten: Jan fietste op een pad. Lijk mij moeilijk, althans fietsen op een pad is geen eenvoudig ding.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100