De "nieten" waarmee de houten stukken van een bomschuit vastgezet werden zijn de voorlopers van de tegenwoordige "nietjes". Ook de naam "de Niet" of "van der Niet" is afkomstig van de bomschuit, de naam komt vooral voor in visserplaatsen als Katwijk, Noordwijk en Scheveningen. De naam komt oorspronkelijk uit Noordwijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens het etymologisch woordenboek komt dat waarschijnlijk uit het Germaans, in het Duits komt het woord ook voor maar dan met de betekenis klinknagel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nietje is het verkleinde zelfstandige naamwoord van het werkwoord nieten. Dat komt uit het Oud-Hoogduits: "hniotan", en dat betekent 'slaan, bevestigen'.
Amadea