Één of twee punten?

Wanneer je een zin eindigt met een afkorting (bijvoorbeeld ect.) is de zin dan:

Dat doen alle vliegende beesten: vliegen, muggen, wespen, meeuwen ect.
of
Dat doen alle vliegende beesten: vliegen, muggen, wespen, meeuwen ect..

Maar ook bij bijvoorbeeld v.C., is het dan:

Dit was 200 jaar v.C.
of
Dit was 200 jaar v.C..

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
1.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je klop... wist ik,,, foutje. Bedankt voor je scherpzinnigheid!

Het beste antwoord

Nee, aan het einde van de zin komt maar één punt; als de zin op een afkorting met een punt eindigt, vervalt de zinseindepunt. Ook als er aan het einde van de zin een citaat
staat dat eindigt op een (afkortings)punt, vervalt de zinseindepunt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt! :-D +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou ik sluit de vraag wand een beter antwoord met een mooie bronvermelding komt er niet meer. Bedankt!!!

Andere antwoorden (3)

Als je een zin eindigt met een afkorting, hoort er geen extra punt achter.

Zie bron:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb (ook) nooit geweten of dit grammaticaal goed was of niet, maar ik heb daarbij altijd mijn gevoel gevolgd dat het maar èèn punt moest zijn. Anders lijkt het net alsof je er nog wat achteraan wilt zeggen..

En dat wil ik dan dus niet ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aan het eind van de zin komt altijd één punt, niet meer en niet minder.