Bestaan zaken niet zonder het tegenovergestelde?

Van sommige zaken ben je je alleen maar bewust omdat je ook de tegenstelling kent.
Ik zal proberen uit te leggen wat ik bedoel:
Stel dat je altijd alleen maar in duisternis geleefd hebt en het fenomeen 'licht' niet kent. Dan heb je volgens mij ook geen idee van duisternis, omdat het alternatief ontbreekt.
Als je omgeving altijd exact dezelfde temperatuur heeft, bijvoorbeeld warm, dan heb je geen idee van kou, maar ook niet van warmte, want je kunt het niet afzetten tegen elkaar.
Als alles en iedereen eeuwig jong bleef, weet je dat niet, want oud bestaat niet.
Dus filosofeer ik wel eens over de vraag of er buiten ons waarnemingsvermogen toch feiten bestaan die we niet kennen omdat er geen tegenstelling aanwezig is.
Ik weet dat het een paradoxale vraag is, maar wat is hierop je antwoord?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
1.1K

Het beste antwoord

Buiten het feit dat ik dit een erg goede vraag vind wil ik ook proberen hierbij een steentje bij te dragen.
Ik ben ervan overtuigd dat er buiten ons waarnemingsvermogen bepaalde feiten bestaan die we niet kennen. Hierbij denk ik aan de zaken die iemand waarneemt als hij wordt geboren op een onbewoond eiland. Hij begrijpt alleen dat wat hij ziet en als hij "gevonden" wordt en naar de bewoonde wereld gaat, dan pas begrijpt hij meer.

Ik denk niet dat de feiten niet bestaan, omdat we het tegengestelde nog niet kennen. Ik geloof gewoon dat er feiten zijn die we nog niet hebben beleefd. Zonder als een hemelstaarder gezien te worden is het toch mogelijk dat er ander leven is ergens? Of dat er bepaalde wezens op de bodem van de oceaan zijn die we nog niet kennen? Of dat er geluiden zijn die we niet kunnen horen? Of dat er vormen van licht zijn die onze ogen niet kunnen zien.

Ik geloof dus niet dat er een tegengestelde moet zijn, maar wel dat er feiten zijn die we nog niet hebben beleefd en waargenomen. De eerste mensen zijn begonnen met deze waarnemingen en hebben daar termen en meningen aan gegeven (koud, warm, geluid etc). We komen steeds verder, maar gebruiken nog pas 10% van onze hersenen.

Dus in de toekomst zullen er weer meer feiten bestaan die binnen ons waarnemingsvermogen zullen vallen en die we benoemd hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Nee, dat klopt. De wereld zit uitgesproken dualistisch in elkaar, en voor elk verschijnsel dat we kennen is een tegengesteld verschijnsel.

Geen goed zonder kwaad, geen zwart zonder wit, geen dag zonder nacht, geen toppen zonder dalen, geen antwoorden zonder vragen, geen armoe zonder rijkdom.

Natuurlijk bestaat de mogelijkheid dat er voor die zaken waarvoor we geen tegenpool kennen toch eentje is. Het grappige is natuurlijk dat je daar niet achterkomt, omdat je niet kunt zien wat je niet kunt waarnemen, dus al helemaal niet kunt aantonen / denken dat er een tegenpool voor zou zijn. Weten vissen wat water is ?? Even afgezien van het feit dat ze zich dat vermoedelijk nooit afvragen ? Vast wel, anders zouden ze zich regelmatig vergissen en er op die manier alsnog achter komen.

Daarbij komt natuurlijk dat we tegenstellingen alleen maar zo noemen, maar dat ze in feite altijd twee kanten van dezelfde medaille zijn. Je hebt dus altijd al alles 'onder handbereik'. Blinden kennen het verschil tussen licht en donker, eskimo's weten dat ze in een koud land leven en Afrikanen weten dat het daar in de regel 'warm' is. Je hoeft het niet altijd zelf te kunnen voelen, zien of waarnemen om te weten dat het er is.

Feitelijk zou je ook kunnen stellen dat er voor alles waarvoor geen tegenpool is, er ook niet is. Je zou dus eerst moeten weten WAT zo uniek is dat het geen tegenovergesteld heeft. Want alleen die waarneming kan een tegenpool suggereren en behelst hem feitelijk al. Afwezigheid van het één is altijd de aanwezigheid van het ander. Dingen kunnen naast elkaar bestaan, maar nooit tegelijkertijd op de zelfde tijd en plaats.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat is dan de tegenpool van materie? Antimaterie moet ergens uit bestaan... Is het dan toch materie?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou, Wilma, ik vond (vind) het een behoorlijk ingewikkelde.
En waar antimaterie uit bestaat kan ik je helaas niet vertellen, Beemertje. Ik vind het superinteressant, maar heb niet voldoende scheikundige achtergrond om er de hoed en de rand van te begrijpen. Maar voor veel vragen die we als mensen nog hebben verwacht ik zeker een soort van antwoord vanuit de kwantummechanica. Ik weet alleen niet of wij dat nog gaan meemaken, kwa tijd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ Marleen, 'nee dat klopt' is een vreemd antwoord. Moet dat niet zijn 'Ja, dat klopt'. Jouw antwoord is een beetje warrig
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
*qua, Marleen ;-)
En volgens mij is het tegengestelde van materie gewoon het niets, het onzichtbare, onruikbare luchtledige niets.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Invino ; dat kan ook. Maar er wordt dus ook gesproken van Antomaterie, wat dat dan ook mag zijn. Daar weet ik echter te weinig van om je verder over in te lichten. @Bitch ; Nee, (zaken bestaan niet zonder het tegenovergestelde) ; dat (die stelling) klopt. Met weglating van de vraag ziet het er inderdaad een beetje gel uit.
Volgens mij wel. Er zijn vast wel zaken waarvan de ene kant in onze waarnemingsruimte bevinden, maar waarvan de andere kant zich ontrekt aan onze waarneming. Het tricky deel van de vraag is, dat je dus niet weet wat je niet kan waarnemen. Ik begin zo langzamerhand te vrezen, dat wij mensen geen oplossing zullen kunnen vinden voor de kernvragen van ons bestaan. Ik vrees dat onze hersentjes te onderontwikkeld zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goede vraag... Alle manifestaties die duaal zijn, kunnen niet zonder tegendeel...

hoog kan niet zonder laag... Hard kan niet zonder zacht...
Maar er is een adder onder het gras... Soms lijken zaken duaal terwijl ze dat niet zijn... Zo zou je denken dat licht en donker ook een dualiteit is en dat is het niet...
Donker is iets dat niet bestaat... Donker is iets imaginairs... Donker is de afwezigheid van licht... Dan kun je het als een boolean beschouwen...

En dan zijn er leugens... Liefde en haat lijkt een dualiteit, maar dat is het niet... Liefde en Angst zijn dualiteiten en niet liefde en haat... Een hint is dat je met liefde en haat een ander nodig hebt... Ik hou van jou en ik haat jou... Bij angst heb je geen ander nodig, dus dat is in tegenstelling...

Maar gross modo, alles wat duaal is heeft een tegengestelde, monale zaken niet...

Maar deze zoektocht is een hele mooie en laat ik niet al je ontdekkingen weggeven, dus ga op zoek en treedt in contact met deze wonderlijke wereld...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De truc is dat als je eenmaal in tegenstellingen denkt dat je dat blijft doen, maar niet alles heeft een tegengestelde.
We kennen b.v. ook het begrip tijd zonder dat we een tegengestelde kennen.