zien alle mensen dezelfde kleur? misschien is voor mij blauw voor jouw wel geel?... is maar wat ze je leren????

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ha, die Robbie70; Of alle mensen ook effectief dezelfde kleur zien is nog maar de vraag. Sommige kleuren worden echter blijkbaar door iedereen min of meer hetzelfde waargenomen. Het associeren van bijvoorbeeld rood met gevaar is hier een overduidelijk voorbeeld van. Ik denk dat er bij niet-kleurenblinden dan ook weinig discussie hoeft te ontstaan over de perceptie van primaire, secundaire of zelfs tertiaire kleuren. Pas bij de echte nuances zullen er verschillen in perceptie merkbaar worden. Zoals de doorgaans kleinere kleurgevoeligheid bij mannen. Discussies over blauw en paars kennen we allemaal vast wel....

Heb ik me ook wel eens afgevraagd. Maar iedereen noemt groen wat ik groen noem. Dus ik denk het wel. Want bij andere kleuren gaat dat ook zo. En dan maakt 't niet veel uit waar je dat vraagt, in je woonplaats of ver daarbuiten. Maar misschien zíén ze allemaal wel dat wat ik blauw zou noemen, daar kom je nooit achter. Behalve dan met gras, dat noemt iedereen groen (de meeste grassoorten dan). En daaruit is dan toch te concluderen: o, ze zien hetzelfde. Dus de kans dat ze/we dezelfde kleuren zien/benoemen is erg groot. Maar hóé groot, dat weet ik niet. Behalve mensen die kleurenblind zijn die zien sommige kleuren als grijs of grijzig.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100