zien alle mensen dezelfde kleur? misschien is voor mij blauw voor jouw wel geel?... is maar wat ze je leren????

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
2K

Het beste antwoord

Ha, die Robbie70;

Of alle mensen ook effectief dezelfde kleur zien is nog maar de vraag. Sommige kleuren worden echter blijkbaar door iedereen min of meer hetzelfde waargenomen. Het associeren van bijvoorbeeld rood met gevaar is hier een overduidelijk voorbeeld van. Ik denk dat er bij niet-kleurenblinden dan ook weinig discussie hoeft te ontstaan over de perceptie van primaire, secundaire of zelfs tertiaire kleuren. Pas bij de echte nuances zullen er verschillen in perceptie merkbaar worden. Zoals de doorgaans kleinere kleurgevoeligheid bij mannen. Discussies over blauw en paars kennen we allemaal vast wel....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Het is aangeleerd door je ouders... En zij hebben bij geel gezegd dat het blauw is, dus ik heb het blauw leren noemen en jij vond dat het rood was, maar jouw ouders hebben dat gecorrigeerd tot geel en jij hebt het aangenomen en jij noemt het ook geel, dus mijn blauw en jouw rood is dus geel... Zo gaat dat...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb ik me ook wel eens afgevraagd.
Maar iedereen noemt groen wat ik groen noem.
Dus ik denk het wel. Want bij andere kleuren gaat dat ook zo. En dan maakt 't niet veel uit waar je dat vraagt, in je woonplaats of ver daarbuiten.

Maar misschien zíén ze allemaal wel dat wat ik blauw zou noemen, daar kom je nooit achter.
Behalve dan met gras, dat noemt iedereen groen (de meeste grassoorten dan). En daaruit is dan toch te concluderen: o, ze zien hetzelfde. Dus de kans dat ze/we dezelfde kleuren zien/benoemen is erg groot. Maar hóé groot, dat weet ik niet.

Behalve mensen die kleurenblind zijn die zien sommige kleuren als grijs of grijzig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een kleurenblinde kan dit nooit leren, want hij/zij ziet het verschil niet. Je leert het gewoon net als dat je het alfabet leert etc. Het begint al als peuter, zodra je kunt praten en samen boekjes leest met je ouders. Op de kleuterschool wordt er al veel met kleuren gewerkt en als je ouder wordt leer je de kleuren als je ze mengt, dan leer je wat bijv. mauve,petrol,turqoise,aqua,karmozijn etc. voor kleuren zijn.
14 jaar geleden
Jah wanneer ze niet kleurenblind zijn wel jah.

Wat jij zegt kan wel. Als ik mijn kind zou aanleren dat de kleur geel, groen heet zegt hij er wel groen tegen maar hij ziet alsnog de zelfde kleur als jou.

Op ik jou nu Pim of John noem je blijft er het zelfde uit zien ;-)

logica hè ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Echt niet, als je hem Pim noemt dan oogt ie veel knapper!
Ik denk dat je vraag al eens gesteld is: http://www.goeievraag.nl/vraag/perceptie-bepaalde-kleur-anders-anders.5834