Hoe vertel je iemand voorzichtig dat iemand niet te vertrouwen is?

Mijn zusje is helemaal in love, maar die jongen is echt superslecht..
Hoe kan ik dat het beste vertellen?
Zonder haar gelijk heel verdrietig te maken?

Toegevoegd na 29 minuten:
Mijn zusje is volwassen..
en die man heeft hele losse handjes, hij snuift coke en hij gokt ..
Ik wil niet dat ze daar door schade en schande achterkomt...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
2.2K

Het beste antwoord

Je hebt al vele antwoorden, maar ik mis nog een bepaalde aanpak.
Ik heb het meegemaakt met een schoonzusje die, naar mijn mening, erg slecht voor haar was.
Ik heb haar alleen gevraagd wat ze nu precies in een man zocht?
Daarna heb ik aangegeven dat me opviel dat ze erg verliefd was en heb ik gevraagd hoe die ene speciale man dat allemaal aan haar gaf.
Dus hoe gaf hij haar wat ze eerst aan had gegeven te willen hebben.

Ze was verbaasd van zichzelf dat ze niet datgene kreeg wat ze eigenlijk wilde hebben en alhoewel ze niet meteen die jongen de bons heeft gegeven heeft ze me achteraf verteld dat dat haar wel de ogen had geopend.
Daarna keek ze toch net iets anders naar hem.

Hoe dan ook, breng het niet als verwijt of als "goede raad" van een familielid, maar laat haar zelf het antwoord geven.

Trouwens losse handjes zou ik nooit tolereren, niet zelf en niet bij een familielid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank voor je antwoord..
Ik moet het nog even goed op een rijtje zetten hoe ik dit ga aanpakken..
Ik ga haar in ieder geval niet pushen de relatie te verbreken..dat gaat denk ik echt niet werken.
Ik denk even na over je antwoord..
Net als alle andere..

Andere antwoorden (19)

Je ervaringen vertellen over die gene en zeggen dat je haar wil beschermen omdat je van haar houdt,maar uiteindelijk zal ze je niet geloven ben ik bang en zal ze het zelf moeten ervaren.sterkte,want jij wil het beste voor haar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vrees dat ze er toch door schade en schande zelf achter moet komen.Ze zal het niet van je aannemen en misschien zal ze zich nog veel meer aan die jongen gaan vastklampen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het lijkt net een serie!
Het zusje gaat mee met de jongen ondanks de waarschuwingen van de broer. En het loopt altijd slecht af. Misschien moet je 'm filmen en de beelden aan je zusje laten zien (wat ze niet leuk gaat vinden)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Pas daar goed mee op wij hadden ook zo,n geval in de familie, en mensen die verliefd zijn zijn voor zulke argumenten meestal niet vatbaar en kunnen zich ook tegen je keren omdat ze zich bedreigd voelen door iemand die hun relatie dreigt te verstoren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben bang dat als je dit gaat vertellen, je je zusje alleen maar verder in de armen van die "slechte" jongen drijft.
En weet je echt heel zeker dat hij niet goed is voor je zusje? Heb je daar bewijs van, kan je het altijd voorzichtig proberen te vertellen maar laat wel weten dat je altijd achter haar zal staan, hoe ze ook op dit nieuws reageerd.
En NOOIT zeggen: "Ik heb je toch gewaarschuwd" dit is namelijk niet leuk om te horen want achteraf zal zij dit ook met je eens zijn zonder dat je dit zegt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beetje moeilijk te beantwoorden want wat is super slecht en vind jij dat alleen of anderen ook?
Maar vooral 'Liefde maakt blind' gaat hier op, want dat is helaas in sommige gevallen maar al te waar.
Het ligt er ook aan hoe de realtie is, ze is in love maar is hij dat ook? Misschien verandert hij wel door de relatie met je zusje. Ook is de leeftijd van belang weet niet hoe oud ze zijn, hoe volwassen is je zusje en dus ook hoe ver is ze in staat haar eigen beslissingen te nemen, met welke gevolgen dan ook. Moet jij je er wel mee bemoeien, mag ze niet zelf haar hoofd stoten?
Kortom weinig nuttigs over te zeggen als je de personen in kwestie niet kent

Toegevoegd na 45 minuten:
Na je toevoeging zou ik zeggen, praat 1 keer met haar vertel haar wat je weet van deze man en vraag of ze het zelf ook weet, gokken, coke én losse handjes zijn geen kleinigheden.
Verder kan je daarna weinig meer doen, ze maakt haar eigen keuze's, maar vertel haar wat je weet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou het voorzichtig brengen. Maar geef je zus wel de ruimte om haar eigen ervaringen op te doen ook al weet jij dat niet goed af loopt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gewoon heel rustig met haar in alle vertrouwen praten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wellicht moet je haar niet zozeer waarschuwen maar meer aanraden niet te hard van stapel te lopen en voorzichtig te zijn. Eerst kijken of het echte liefde is voor je ver gaat. Als het echt is kunnen ze best even wachten.
Meer in het algemeen.

Je zou ook in het algemeen kunnen praten over het soort types (als die jongen) en wat die doen en hoe je ze kan herkennen.

Ze moet zich hoe dan ook niet aangesproken voelen maar wel oplettend worden. Je kunt het bijvoorbeeld gooien over de boeg van: " wat die en die nou toch is overkomen...." En daarover proberen een gesprek te voeren. Maar laat haar vooral meedenken en meepraten dan blijft ze openstaan en kun je meer idee"zaadjes" planten.

Mocht ze niet willen praten dan kun je ook tijdschriften over dergelijke onderwerpen laten rondslingeren (bv op de wc). Als ze het nodig heeft zal ze zich er door aangetrokken voelen en dan rustig in haar eigen sfeer ermee bezig kunnen gaan. Ze hoeft zich dan niet te verdedigen, of die jongen te verdedigen want er is niemand die haar aanvalt.

Niets doen lijkt mij niet de oplossing, als het erg fout loopt blijf je er mee zitten.. Had ik maar..., Ook je zusje kan het je kwalijk nemen als ze erachter komt dat je het wist en niks gezegd hebt.

Waar je wellicht ook raad ken vinden is een opvoed hulp-site het klinkt misschien raar maar die hebben nogal wat ervaring in hoe met mensen/jeugd/kinderen om te gaan. Extra advies kan nooit kwaad maar uiteindelijk zul je zelf moeten kiezen wat volgens jou de beste weg is.

succes gewenst

Toegevoegd na 19 minuten:
Liever nou verdrietig dan straks kapot, het is hard medicijnen zijn nou eenmaal niet altijd lekker... maar wel beter dan de kwaal
(toegevoegd gezien de ernst van de situatie)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Vertel haar wat jij weet,maar of het effect op jou zusje heeft??meest geloven ze er niks van maar dan heb jij je best gedaan toch?
En een gewaarschuwd mens telt voor twee..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nooit doen, dat is het domste wat je kunt doen...
Of je vertrouwd iemand totaal of niet... Een tussen weg is er niet, maar nooit half vertrouwen, nooit doen...

En als je iemand kunt vertrouwen, laat alleen maar zien dat jij te vertrouwen bent, meer niet...

Je zus snapt dat of moet het eerst ondervinden en dan pas snappen het is aan haar, jij kunt niets doen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gewoon uitleggen dat het geen toekomst heeft.!!!
Drugs heeft geen toekomst zeker niet..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oei, succes. Uit ervaring weet ik dat zo iemand op zo'n grote roze wolk loopt dat wat je ook zegt je zusje je toch niet zal geloven.
Zelfs bij het zien van bewijs zal ze in het begin ontkennen en van alles verzinnen dat het eventueel zou kunnen zijn.

Waarschijnlijk komt ze er dan later op een minder leuke manier zelf achter dat jullie haar niet voor niets gewaarschuwd hebben. Succes voor jullie beiden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
of iemand superslecht is kan je niet zomaar beoordelen. hij kan coke snuiven en gokken maar wel lief en goed voor je zusje zijn en zorgen, dus dan zal dat verhaal geen effect hebben. wat je kan doen is zeggen wat je weet (zeker! weet geen speculaties... heb je het met eigen ogen gezien?) over hem, en dat je je zorgen maakt om haar welzijn. Wat zij daar mee doet, dat is aan haarzelf. je kan niet anders dan iemand door schade en schande wijs laten worden, als zij niets doet met waarschuwingen van andere mensen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou haar één keer precies te zeggen, welke verhalen er over hem gaan. En dan direkt over wat anders beginnen.
Waarschuwen heeft geen enkele zin, zeker niet als ze zo verliefd is, en hij misschien ook. Ze leven nu in een eigen wereldje, waar even geen plaats is voor de realiteit.

Maar zeg haar keer op keer, dat ze áltijd bij jou terecht kan, en dat er altijd een bedje (of de bank....) voor haar klaarstaat, zo vaak en zo lang als ze het nodig heeft.

Mij hadden ze aan alle kanten gewaarschuwd, maar eigenlijk ook aangegeven (zonder woorden, welliswaar) dat als ik zo nodig eigenwijs moest zijn, dat ik het dan zelf maar uit moest zoeken.

Dus toen ik, na de zoveelste ondervinding, midden in de nacht op de vlucht sloeg, wist ik niet, waar ik heen moest, en ik was op dat moment de aller-eenzaamste mens op de wereld, voor mijn gevoel....

Dus geef haar een sleutel van je huis (als ze die nog niet zou hebben), en laat haar weten, dat je lavendel tussen de lakens hebt gelegd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verliefdheid gaat heel snel over, hopelijk kan ze dan wat verstandiger denken.
Ik denk dat je je zus wel je twijfels en angsten kan vertellen. Ze zal het misschien vergoeilijken, maar op die manier weet je toch dat je die communicatielijn open hebt.
je hebt er in elk geval een dialog over geopend
Zodat ze in elk geval weet dat als er iets gebeurd ze er niet alleen voorstaat.
Zeker op het gebied van drugs.
Isolatie is het belangrijkste wat je moet proberen te voorkomen. dus hou contact ook al ga je tegen je zin erheen neem desnoods iemand anders mee.
Desnoods sluit je een deal van in de zin van, als je in problemen komt dan haal ik je weg. Meteen en wees bereid voor jezelf om ook alles te laten vallen, je werk etc.

duik desnoods onder voor een week of zo
14 jaar geleden
Ookal probeer je het met omwegen te vertellen, ze zit op een roze wolk dus elke waarschuwing/kritiek op haar lover zal niet goed vallen. Dus het is OF haar "kwetsen" of dat ze er dus door schade en schande wijs achterkomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helaas kan ik spreken uit ervaring. Ik heb jaren een relatie gehad met zo'n "slechterik". Ben vele malen gewaarschuwd en trok daardoor juist alleen maar meer naar hem toe. Het is echt zo dat ik door schade en schande wijs ben geworden. Heel triest, maar ik denk dat je er weinig aan doen kunt. Wanneer je haar wilt waarschuwen kan je haar juist wel van je afstoten.
Zorg er voor dat je er voor haar bent en dat ze altijd op je terug kan vallen.

Jaren na mijn foute relatie kwam er een meid naar me toe om mijn ervaringen over hem aan haar te vertellen, omdat ze wel wat in hem zag. Doordat ik haar vertelde dat hij losse handjes had dacht zij juist dat ik weleens jaloers zou kunnen zijn om zoiets te zeggen. Ze stortte zich volledig op hem. 3 jaar later belde ze me op en hebben we het er met z'n tweeën weer over gehad.
Beide met dezelfde idiote ervaringen.

Dat zijn zomaar eens twee verhalen waardoor het wel eens een heel andere wending kan krijgen door het te zeggen, dan dat je hoopt.

Ik wens je alle succes en strekte met je zusje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien kan je het eerst proberen te vertellen alsof het over iemand anders gaat. Kijk hoe ze daarop reageert.