Een droom is nooit "ontworpen" om te onthouden... De droom is een diepslaap-facilitator... En een vervuller van wensen, in het moment... Heb je honger in je slaap en kun je niet diep genoeg ontspannen door de verkramping van de honger, dan droom je een buffelmaaltijd en dan buik je uit en roep je ontspanning op en dan kun je wel diep slapen... Daar is een droom voor en niet om te onthouden...
Maar bewustzijn slaat op, weet en herinnert, dus ook dromen voor zover ze nog aanwezig zijn... En meestal weet je nog de laatste gedachte, het laatste gevoel, de laatste scene...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Een mens heeft een korte- en een lange termijn-geheugen. Om iets in het lange termijn- geheugen op te slaan moet je dat bewust willen.
Tijdens de droom ben je niet bewust bezig en wordt het alleen opgeslagen in je korte termijn-geheugen waar alles na een tijdje weer wordt gewist.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De wetenschap weet nog maar verbazingwekkend weinig over dromen. Zo is niet eens duidelijk waarom we dromen en of de mens en enige soort is die droomt. Wat we in elk geval wel weten, is dat we 25% van onze slaaptijd in dromenland doorbrengen en dat we per slaap meerdere dromen hebben. Het is moeilijk om dromen te herinneren, omdat het menselijk geheugen tijdens de slaap op de waakvlam staat. Vooral het langetermijngeheugen. Daardoor herinneren we ons met name de laatste droom voor het wakker worden. En ook die is snel uitgewist. Je kunt je wel trainen in het onthouden van een droom. Experts raden aan vitamine B12 te slikken en je tijdens het inslapen voor te nemen je dromen te herinneren. Als je wakker wordt, moet je je droom onmiddellijk opschrijven.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sorry je was me al voor:))
Het is moeilijk om dromen te herinneren, omdat het menselijk geheugen tijdens de slaap op de waakvlam staat. Vooral het langetermijngeheugen. Daardoor herinneren we ons met name de laatse droom voor het wakker worden. En ook die is snel uitgewist. Je kunt je wel trainen in het onthouden van een droom. Experts raden aan vitamine B12 te slikken en je tijdens het inslapen voor te nemen je dromen te herinneren. Als je wakker wordt, moet je je droom onmiddelijk opschrijven.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
lol; geeft niet er zat maar 1u15m tussen :-P ;-)
Hoe weet je dat?
Je weet nooit of dat wat je je herinnert de hele droom was of niet?