Kan iemand weigeren zijn handtekening te zetten bij de notaris en zo de uitbetaling van de erfenis tegengaan?

Die persoon denkt dat er bepaalde goederen zijn verduisterd. voor de notaris is de zaak afgedaan en geld staat op een bank.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
7.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Baseer jij toevallig deze vraag op die dame (G de L) die eerst in Hoofddorp bij het politiebureau en nu in Haarlem voor een advocatenbureau op de stoep bivakkeert?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedste gootjes08, nee hoor dit is een andere bestaande situatie.

Het beste antwoord

Ja, iemand kan weigeren zijn handtekening te zetten.

Als hij van mening is dat de Testament Executeur (of iemand anders) zaken verduisterd heeft dan zal die persoon aangifte moeten doen.

Indien de persoon niet tekent dan krijgt hij een herkansing. Die herkansing houdt in: tekenen voor de erfenis of afstand doen van de erfenis.

Na verloop van tijd zal de notaris bij het uitblijven van een reactie of actie, een ultimatum stellen waarna hij zal overgaan tot een verzoek via de rechtbank.

De persoon die dit tegenhoudt kan dit proces beïnvloeden door de aangifte en wellicht door een procedure te starten bij de rechtbank om de executie van de erfenis (heb altijd een raar gevoel bij dit woord) tegen te gaan tot duidelijk is waar de verdwenen goederen zijn gebleven. Als hij dit niet doet en niet tekent of geen afstand doet dan kan de rechter een vonnis uitspreken.

Laten we hopen dat het niet zover hoeft te komen. De situatie is al vervelend genoeg. Probeer te luisteren naar elkaar en uitleg te vragen. Speel open kaart en bevestig standpunten (bijvoorbeeld dat jij vind dat alles eerlijk verdeeld moet worden zonder dat er dingen verdwijnen etc). Luister vooral ook naar degene die vermoed dat er dingen weg zijn en probeer boven water te halen om welke goederen het gaat en waar die gebleven kunnen zijn. Zo kan je wellicht nog de situatie op een nette manier oplossen zonder naar de rechtbank te moeten.

Succes met deze vervelende zaak.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bedankt voor het antwoord.

Andere antwoorden (3)

Een erfgenaam kan weigeren akkoord te gaan met de verdeling en nader onderzoek naar goederen vragen. Dit kan echter maar in een beperkte mate. Als de handtekening geweigerd word gaat een bedenk-/onderzoekstijd in van 3 maanden. Na deze 3 maanden wordt er of getekend, of er wordt afstand gedaan van de erfenis. Dit kan zich in ieder geval niet eindeloos herhalen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als aanvulling daarop. Als er een notaris in de arm is genomen voor de verdeling en afwikkeling dan is er al eerder getekend dat deze betreffende notaris dat ter goede trouw zal doen. Langdurig dwarsliggen is dus niet mogelijk in dit geval
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee je kan alleen een handtekening zetten om afstand te doen van de erfenis, dus om niet de lusten en de lasten te accepteren.

Wie kan dan de boel verduisteren deze persoon moet naar degene toegaan om het te bewijzen want beschuldigen is makkelijk maar kom maar met de bewijzen.

In ieder geval de notaris zal handelen naar eer en geweten en moet tekenen in het bijzijn van een collega.

Ook heb je hier een bepaalde tijd voor en kan dit niet maanden op zich laten wachten. Als deze persoon denkt aan verduistering zal hij naar een advocaat moeten gaan en dit moet worden uitgezocht ook dit zal veel geld gaan kosten.