Voelen dieren ook liefde?

Houden dieren bijvoorbeeld van hun baasje, of zijn zij alleen degene die eten voorschotelen?

Houden zij van elkaar, of gaat het enkel om voortplanting?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
1.7K

Het beste antwoord

Of het echt liefde is weet ik niet, maar dieren hebben wel voorkeur.
Wij hebben thuis een kat, en als wij op vakantie zijn geeft een buurvrouw haar eten en laat haar binnen en buiten. Dan houdt ze niet van de buurvrouw omdat die haar eten geeft.
Onze kat heeft een voorkeur voor mij. Ze komt 's nachts bij mij op bed liggen, en als we allemaal thuis zijn gaat ze alleen bij mij op de bank zitten.
Het is meer aanhankelijkheid, maar het voelt als liefde, en dat vind ik al goed genoeg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo is het het voelt als liefde. +1

Andere antwoorden (7)

Hoe moeilijk het ook is, je moet dieren niet met mensen vergelijken. Wij projecteren maar al te graag menselijke eigenschappen op onze kameraadjes.
Er ontstaat weliswaar een band tussen huisdier en 'baasje', maar het begrip 'liefde' van het kant van het dier is niet van toepassing.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De liefde van het dier gaat voornamelijk door de maag ! Ze kunnen we laan iemand hechten, maar dat is toch iets anders dan liefde.
Zou niet kunnen zeggen of mijn huisdieren van mij houden.
Ik denk niet zoals mensen van elkaar houden, wel kunnen ze heel erg aanhankelijk zijn.
Ik ervaar die aanhankelijkheid als een soort van houden van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als een huisdier ontspannen bij zijn baasje ligt ,een poes kan zo heerlijk spinnen,of liefdesbeetjes geven(pas geleerd hier op GV)Een hond die kwispelend op je af komt en lekker bij je kan liggen.Geloof ik echt dat ze liefde voelen.Het is ook een voorspelbaar vertrouwen bij een dier.Als een dier je niet vertouwd zal die zich angstig gaan gedragen of bijten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn hond heeft absoluut een voorliefde voor alles wat eetbaar is!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dieren hebben onvoorwaardelijke liefde.
Ook al zal de baas hem mishandelen, toch zal hij zijn baas erkennen. En altijd weer proberen in de smaak bij de baas te vallen.

Dieren merken wel dat je gek met ze bent, en hoe meer je zal investeren hoe meer je terugkrijgt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het horen bij een baas en die ten alle tijden erkennen en erachteraan blijven lopen heeft helemaal niets met liefde te maken. Dat heeft te maken met de natuur van een hond die roedelgedrag vertoont. Voor een hond is de roedel van levensbelang. Zijn baas is de roedelleider die in de natuur bepaald wie wat te eten krijgt en zich waar mag bevinden. Honden leren knuffelen van hun baasje, ze wennen eraan. Ook dat is geen liefde.
Katten hebben geen roedels, die lopen ook niet achter hun baasjes aan, alleen als die rondlopen met eten natuurlijk ;)
Lees eens: hondencultuur van Donaldson, een supergoed boek over hoe een hond in elkaar zit en hoe je hem iets kan leren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of het nu roedelgedrag is, het blijft voor mij onvoorwaardelijke liefde want een beest zal altijd aan je blijven hangen omdat je zijn baas bent. En een kat die niet achter je aanloopt alleen als je eten hebt. Ik nam nooit eten mee onderweg maar deze liep altijd met me mee naar de winkel en bleef hier keurig wachten en liep altijd mee de hond uitlaten.
Ga het boek zeker lezen, super bedankt voor je tip maar hoe ik een hond iets kan leren ik heb al 20 jaar honden en allemaal afgedankte beestjes met gigantische problemen en heb ze allemaal weer tot een normale hond kunnen maken terwijl ze eigenlijk afgeschreven waren.
dat vind ik een moeilijke, ik denk eerlijk gezegd van niet.
wel kan een dier enorm veel vertrouwen in je hebben, en zich heel ontspannen voelen in je buurt.
verder zijn wij natuurlijk de blikopeners, ook niet onbelangrijk.
ik denk dat ik een fijne grote constante ben voor mijn dieren, en dat is voor mij voldoende.
14 jaar geleden
Ja dieren voelen wel liefde, want voor liefde hoef je niet te denken...

Als jij in liefde bent, dan komt een kat snel op je schoot zitten en gaat snorren, dat snorren is een afstemming op JOU... De kat plugt in bij jou en stemt af op de hoge energie en doet daaraan mee en als bewijs snort de kat...