waarom helpt niemand bij een conflict ?

bijv. er wordt een meisje van 15 in elkaar geslagen door 5 mannen van 21.

er staat 10-20 man naast en 1 iemand helpt en de rest blijft kijken ?

Dat snap ik echt niet....

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
1.1K

Het beste antwoord

Omdat iedere toeschouwer er bewust, of onbewust er vanuit gaat dat een ander wel dit initiatief zal nemen...

Een tijdje terug is een bejaarde man met zijn auto in botsing gekomen met een politieauto en in de sloot beland. Omdat de agent in shock en verstijft stond te staren naar de auto deden de omstanders dit ook. Met als resultaat toen de hulpdiensten er kwamen de man was overleden aan onderkoeling...

Dit is in principe ook wat er gebeurd bij de omschrijving die jij geeft. Men blijft kijken, totdat een ander ingrijpt. Ik grijp in ieder geval wel in. Maar misschien dat dit komt, omdat ik weet hoe te moeten handelen bij de ordehandhaving...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik er was had ik er 1000000% in gesprongen, ik heb me C dimploms en ben een echte waterrat.
Dus ik had hem wel kunnen redden denk ik. Maar dan heb je het tenminste nog geprobeerd, als je zo blijft staan ben je echt slecht.

Andere antwoorden (10)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 maar als er 20 man bijstaat wat stellen die 5 dan voor ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja grooooote sukkels.
hoe meer mensen erbij staan, hoe minder iemand geneigd is in te grijpen.
collectief wordt dan gedacht dat " de ander " wel iets zal ondernemen.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1, dit is inderdaad bewezen.
Niet sterk genoeg, verlamd toekijken, de wet die het verbied want het is voor jezelf geen noodweer maar mag wel toezien hoe iemand in elkaar wordt geslagen, dus 112 bellen. Want je kan haar helpen en uit haar situatie bevrijden en die ander sla je zo hard met letsel voor het leven.
1 persoon kan het niet alleen, en zo zal iedereen denken.

En het is een hele angstige situatie als je dit echt meemaakt en het ziet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je naast een oud vrouwtje staat dat in elkaar geslagen wordt en je doet niets, is dit strafbaar. Nalatigheid ofzo, ik weet het niet meer precies, maar het is wel strafbaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
112 bellen want het is geen noodweer voor jezelf. Tuurlijk
Als ik help en ik mep die ander zo zwaar in elkaar ben je ook strafbaar. Wegens mishandeling. Dus hoe krom kan de wet zijn. De ene help je en de ander mishandel.
'k Wil nog wel even leven. Ik bel 112 wel. De wereld is zo veranderd dat je niet kan helpen zonder zelf het slachtoffer te worden.. Helaas.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Persoonlijk kan ik me niet voorstellen dat niemand helpt. Ik weet dat die situaties bestaan. Maar als ik erbij zou zijn zou ik 3 man in de 'kijkersgroep' aanspreken en zeggen: 'Zullen we hier even einde aan maken? Met z'n vieren stoppen we dit makkelijk.' Daarna zonder verdere woorden tussenbeide komen. Zullen weinig mensen zijn die dan niet mee helpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat dat minder vaak gebeurt dan je denkt; je hoort alleen over de keren dat het niet gebeurt (als er wel ingegrepen wordt is er immers geen nieuws)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat niemand "het bevel krijgt om te helpen"ze noemen dat het " paalsyndroom".Soms zie je dat ook als iemand verdrinkt in het water ,van schrik blijven mensen als een paal aan de grond genageld staan.Roept iemand sping in het water dan komt men tot aktie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Angst... Ik zag gister een filmpje waar een maffia-afrekening te zien was en naast de moord stond een vrouw haar lottoformulier te controleren en ze keek niet eens op en reageerde niet eens... pure angst... Struisvogelkopinhetzandgedrag...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het komt simpelweg door het feit dat je op zo'n moment verstijft van schrik of angst. Je weet simpelweg niet wat te doen. Zeker als je van nature niet vaak het heft in eigen hand neemt (afwachtend bent), zul je hopen dat een ander reageert. Het is dan veel makkelijker om ook te reageren, de ander geeft het voorbeeld. Neem bijvoorbeeld iemand te water, wat moet je precies doen?

Uiteraard hebben we daar onze hulpdiensten voor, zij zijn hierop getraind en weten hoe ze moeten reageren, en wat er van hen op zo'n moment verwacht wordt. Hulde en respect voor hen, dat is echt niet makkelijk.

Ik heb echter het idee dat ook training geen 100% garantie is. Kijk de beelden nog eens terug van de aanslag op Koninginnedag. Je ziet daar beveiligers gewoon verstijven. Zij weten in 1e instantie ook niet wat te doen. Dat is gewoon de schrik en het feit dat je nooit totaal voorbereid bent op een onverwachte gebeurtenis. Je kunt wel trainen hoe hierop te reageren. Maar weten hoe je reageert, weet je pas tot je het zelf meemaakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt dat is iets hoe je zelf bent.
Als je met meerderen staat te kijken en jij wel van plan bent te helpen maar het alleen niet zou kunnen dan moet je mensen persoonlijk betrekken, b.v.; "jij met die rode jas en meneer met de snor, help me even, samen moet het lukken". Je "helpt" ze dan even over de drempel.