Heeft God de duivel geschapen?

Was God de schepper van alles of waren er ook al andere goden of halfgoden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
1.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
God is de schepper van alles. En er is maar 1 God.
En dat is ALLAH.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
weltrtusten
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hahaha ! Allahahaha.

Het beste antwoord

God is alles, dus ook de duivel...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Nee, God heeft engelen geschapen en Hij heeft de mogenlijkheid gegeven zich tegen Hem te keren (vrije wil), lucifer is een gevallen engel, maar was geshapen als een gewone engel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Bron?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heilige boek
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
heb de wiki er even op nageslagen, waar ze uitgaan van een theologische hypothese vergelijkbaar met de drieeenheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@menno: ik kan hier geen brood van bakken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
niet onterecht, het gaat om het principe van uitsluiting: als God, de Heilige Geest en Jezus alledrie God zijn, maar er in de Bijbel duidelijk over een God gaat moet het een drieenige God zijn, zonder dat die term zelf in de bijbel voor komt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het komt er op neer dat god engelen gemaakt heeft die uit vrije wil , zeg maar, het slechte pad op gingen... "gevallen uit den hemelen" Deze engelen moeten dus al een idee over wat slecht is gehad hebben. In staat zijn geweest tot het slechte. Een van gods eerste creaties was kennelijk verre van perfect... (hetgeen meteen het idee van een volmaakte God op zijn grondvesten doet beven, want waarom zou god iets creëren waarvan hij weet dat het de satan zou gaan worden?)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tenzij het kwaad noodzakelijk is gebleken natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan moet je mij even uitleggen hoe een Romeinse God een afvallige Engel van de Rooms Katholieken kan zijn?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op dezelfde manier als een van oorsprong 'buitenlandse' vruchtbaarheidsgod als Dionysos het tot de Olympos schopte, compleet met op Zeus terug te voeren stamboom, en vervolgens met de naam Bacchus in het Romeinse pantheon terecht kwam. Volkeren hebben altijd al in de één of andere vorm elkaar goden in de eigen godsdienst geïncorporeerd. Dat is met Lucifer niet anders.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@menno dit is het juiste antwoord +1
Als je maar hard genoeg in hem gelooft : Ja. Dan heeft hij alles geschapen en dùs ook de duivel. ( zij het dan via een engel, soort van larve-stadium ) Meteen de grootste contradictie op theologisch gebied die ik ken... Een perfecte, alles wetende en voorziende god, die o.a. iets maakt waarvan hij ,omdat hij ook helderziend is, weet dat het later Satan, of Lucifer, het Kwaad zal worden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De duivel heeft god geschapen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volstrekt nieuw inzicht, voor mij althans.
zondag
14 jaar geleden
Waar baseer je dat op @hans81?
Gezien het feit dat er vele Goden en Godinnen zijn. En jouw God pas op het Concilie van Nicea in 325 gecreeërd is. Samen met zijn heilige boek. Acht ik het erg onwaarscheinlijk dat jouw God de Duivel heeft geschapen...

Wanneer je het iets anders bekijkt. En dat men één God gecreeërd heeft om naar te verlangen. Dat men hier tegenover een figuur als de Duivel heeft gecreeërd om het duistere een betekenisvol beeld te geven. Maar wel een creatie waar men vooral bang voor moest zijn...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze hebben elkaar geschapen.
Ze kunnen niet zonder elkaar, want alleen het goede (god) heeft geen betekenis zonder weet van het kwade (de duivel).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja.
God schiep de engelen.
De duivel is de afvallige aartsengel Lucifer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja ,god liet de duivel in de gedaante van de slang het paradijs binnen komen bij adam en eva.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je van het scheppingsverhaal uitgaat heeft God alles geschapen. Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles een tegenpool heeft. Alles heeft een keerzijde...

Vol - leeg
Dik - dun
zwart - wit
groot - klein
licht - donker
liefde - haat
leven - dood
goed - kwaad
engel - duivel

Heeft God dat gedaan? Als je in een scheppende God gelooft wel. Hij heeft ons ook zelfbeschikkingsrecht gegeven, dus we hebben altijd een keuze.