Hoe komt het dat ik gezichten zie, als ik mijn ogen sluit. Van mensen die ik niet eens ken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
19.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb je dan ook jeuk of kriebel op je kruin, of tussen je wenkbrauwen?
Erna55
5 jaar geleden
Lees het beste antwoord nog maar eens, daarin wordt het goed uitgelegd.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
He ik heb dit ook en kan mij niet vinden in de antwoorden hieronder. Het zijn heldere gekleurde beelden van meestal mensen die bewegen en ik niet ken. Hrt lijkt vaak op een soort film die zich afspeelt voor mijn gesloten ogen .Als ik mijn ogen open in het donker gaat het gewoon door .
Hrt zijn mensen uit allerlei culturen en in allerlei situaties.
Geen idee hoe het kan maar ik heb het al jaren.
Wat ook opvalt is dat ik het niet kan oproepen of "sturen" Als ik het niet heb kan ik het dus niet laten gebeuren. Het dient zich gewoon aan.

Het beste antwoord

De mens is heel erg goed in het zien van gezichten. Zo goed, dat we zelfs gezichten zien in vlekken die helemaaln niets met een gezicht te maken hebben.

Daardoor zien we zo vaak gezichten in willekeurige inktvlekken, in wolken, in de maan, in schaduwen - noem maar op.

Als je je ogen dichtdoet, zie je altijd vlekken. Is het licht (of kort daarvoor licht geweest, bijvoorbeeld van de lamp die je net hebt uitgedaan), dan zie je een soort negatiefbeeld. Dat beeld bestaat ook uit vlekken - en daar kun je dan weer gezichten in zien.

Ook als het al een tijdlang pikkedonker is, zie je vlekken. Dat zijn dan meestal pastelkleurige vlekken die groter of kleiner worden. Ik weet niet meer hoe die ontstaan, maar het heeft iets te maken met de werking van de oogzenuw. Ook in die vlekken kun je gezichten zien.

Bij sommige mensen is dat vermogen om ergens gezichten in te zien nog beter ontwikkeld dan het bij iedereen toch al is. Jij bent kennelijk zo iemand met een extreem sterk functionerende gezichts-zicht.

Als je wilt, kun je er natuurlijk ook allerlei paranormale "verklaringen" voor bedenken. Over geesten die rondwaren, of gidsen die je begeleiden. Die "verklaringen" zullen ook wel opduiken als antwoord op deze vraag, misschien zelfs met een persoonlijk verhaal erbij

Veel waarschijnlijker is het echter dat het precies andersom is: juist doordat iedereen zo snel gezichten herkent in willekeurige vlekken, en sommigen dat nog beter kunnen dan anderen, zijn de ideeën over entiteiten en gidsen ontstaan.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal juist! De hersenen zijn geprogrammeerd om vage beelden te vertalen naar 'gezichten' als dat maar enigzins mogelijk is. Met geluiden gebeurt iets vergelijkbaars: de hersenen zullen een onbekend geluid soms ook letterlijk proberen te ver-talen: het interpreteren als gesproken woord, desnoods iets dat lijkt op een totaal vreemde taal. Het is vergelijkbaar met het spelletje waarbij je iets in iemands oor fluistert, hij dat weer moet fluisteren in het oor van de volgende etc. Er komt dan iets heel anders uit dan de oorspronkelijke uitspraak. Dat komt omdat de hersenen er altijd iets van proberen te maken, ook als het eigenlijk onverstaanbaar is. Door het proces een paar keer te herhalen, wordt duidelijk hoe het ene geluid als het andere geïnterpreteerd kan worden. Zelfs als de eerste persoon alleen maar geluiden als "ssj ffw sjfw gjnnn" zou produceren, komen er bij de laatste persoon nog klanken uit die minstens lijken op woorden.

Andere antwoorden (5)

Da's niet normaal. Hou ze maar open.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Had ik wel verwacht dit antwoord. Zo jammer...het is namelijk niet haalbaar om altijd mijn ogen open te hebben.
Een mens slaapt ook wel eens...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 voor de lach
Grappige vraag waar ik een hoop mogelijke antwoorden op kan bedenken.

Waar kijk je naar als je je ogen sluit; het zwarte/kleurrijke troebele dat je dan kunt zien, of naar "niets"?
In het eerste geval kan het wel het natuurlijke van je hersenen zijn om in allerlei vormpjes automatisch gezichten te gaan zien.

Ik heb weleens gelezen dat het onmogelijk is om een gezicht te zien van iemand die je compleet zelf verzonnen hebt; altijd is het gemengd van gezichten die je wel degelijk kent, of gezichten die je bijvoorbeeld op straat hebt gezien zonder dat je het uberhaupt door had.
Het kan dat deze gezichten vanuit je onderbewuste weer even omhoog komen.

Wanneer sluit je je ogen; toevallig wanneer je je hoofd helemaal leeg hebt gemaakt en echt nergens aan denkt?
Dan kunnen er (denk ik), net als in dromen, allerlei beelden omhoog komen vanuit je onderbewust zijn waarvan je niet eens wist dat je ze bedenken kon.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is bij dromen vrij normaal.
Maar meteen als je je ogen dichtdoet?
Ik denk dat je een heel goede fantasie hebt die je nog moet "temmen"
En anders wel proberen er in harmonie mee te leven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is fantasie en wens... Als je je ogen sluit zie je alleen maar mensen die je niet herkent... Kijk maar zelf nu...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee als ik heel even mijn ogen sluit, is dat niet zo...
Het kan ook komen door het laatste lichtinval wat je gezien hebt voordat je je ogen dichtdoet.
Alles wat op dat moment licht gaf, worden donkere vlekken
(zeg maar het negatief) Je probeert daar dan als snel een beeld van te vormen/maken. En dit kunnen dan gezichten worden die je zelf niet eens kent. Zelfs je gemoedstoestand kan zo'n beeld eng of juist mooi eruit laten zien.