Waarom heet een antiloop antiloop, terwijl het een van de snelste dieren ter wereld is?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Overig
6.1K

Antwoorden (6)

De benaming "antilope" is in het Nederlands geen erfwoord van Germaanse herkomst, maar is via het Frans overgenomen uit het Engels. Toen Engelse ontdekkingsreizigers in Afrika voor het eerst antilopen leerden kennen, gaven ze de dieren de naam antelope (een ontlening aan het Oudfranse antelop); onze spelling met een "i" stamt uit het Frans en is een fonetische weergave van de Engelse uitspraak. Met dit woord duidde men destijds een heraldisch fabeldier aan. Zo vinden we in het Middeleeuws-Latijn benamingen als talopus en calopus voor een hertachtig fabeldier. Oorspronkelijk gaat het hier om een ontlening via het Latijn aan het Oudgriekse antholops, dat uit een onbekende taal stamt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik zit in een rolstoel... ben ik nu ook een Antiloop?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zo'n beest heet een antilope. Zijn naam komt uit het Afrikaans, en betekent BOK.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De naam antiloop komt van een Grieks woord voor bloemenoog. Uit het Grieks komt het Latijnse antalopus en vandaar werd dit in het Engels antelope en in het Frans antilope waaruit onze antiloop komt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hij loopt niet maar huppelt elegant, rent sierlijk en sprint als een cheetah.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Anders zouden er geen rolstoelen met antiloop leder gemaakt kunnen worden.