* Omdat men dit ooit zo besloten heeft...
* Omdat Zuid-Wester wind een stuk prettiger klinkt dan West-Zuider wind...

En als je verder terug gaat in de geschuidenis naar de voor-christelijke religisch dan zul je zien dat het gebruik van Noord en Zuid een veel grotere rol hadden dan Oost en West...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Omdat traditioneel noord en zuid de 'hoofdwindstreken' zijn en voorrang hebben boven oost en west. Zo hebben we noordoost en noordwest, zuidoost (ten zuiden van het oosten) en zuidwest. (ten zuiden van het westen)

Wanneer je verder gaat 'specificeren' kun je daarmee ook makkelijk bepalen waar bijvoorbeeld oostnoordoost (ten oosten dus 'links' van noordoost) en noordnoordoost (ten noorden van noordoost, dus 'rechts' of 'boven' noordoost) liggen. Of oostnoodnoordoost (tussen noordoost en noordnoordoost) - leuke woorden voor Galgje.....;-)

Natuurlijk zou een zuidwesterwind of noordoosterwind net zo duidelijk zijn als westzuiderwind of oostnoorderwind, maar de traditie bepaalt dat we noord en zuid voorrang geven.

Ik ben allang blij als ik een beetje het noorden kan vinden.