Waarom heb je geluk dat je levenspartner je levenspartner is?

Ik bedoel.. je komt diegene toch tegen die het beste bij jou past. Ja, alleen wanneer is de vraag maar dat heb je vaak zelf in handen.

Waarom noemen we het dan toch geluk als het zo hoort te zijn?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig

Antwoorden (4)

Ik zie deze vraag eerlijk gezegd best vaak voorbij komen hier, zij het dan in een wat andere vorm.

Maar waarom zijn mensen eigenlijk altijd op zoek naar 'die ene' levenspartner waarvan hij hoopt terstond het gevoel te krijgen dat die het is, "de wàre". En anders verder zoekt en daarmee jaren langer 'alleen' is dat werkelijk zou moeten?

Soms ben je ook niet meteen halsoverkop verliefd maar voel je gewoon een 'klik' met iemand. Ik denk dat je dan pas geluk hebt wanneer je dit ziet/voelt en het een kans geeft.

Waarom niet het geluk te hebben eerst vrienden te zijn en je pas later realiseren dat hij/zij je levenspartner is?

Antwoord op de vraag "Waarom heb je geluk dat je levenspartner je levenspartner is?" is dan ook volgens mij:

Omdat je er niet wanhopig naar op zoek was/bent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik zoek naar de definitie van geluk kom ik het volgende tegen:
-toestand van volkomen tevredenheid
-situatie waarin onze diepste behoeften zijn bevredigd.

Dan spreekt het toch vanzelf dat je geluk hebt dat je levenspartner je levenspartner is?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat het zo is... Als je beseft dat iets is zonder dat jij daar iets voor hebt gedaan en het is er en zal altijd blijven bestaan... Om Shanti Om... Dan kan je alleen maar dankbaar zijn...
Hoe dankbaar kun je zijn als je geluk hebt, als het lukt... ge-luk-kig...

Kom je degene tegen die het beste bij je past? Dat weet ik nog zo net niet... Maar je kunt het wel accepteren...

En hoe weet jij dat het zo hoort te zijn, dat valt helemaal buiten jouw competentie hoor... Accepteren echter kun je wel, dan dan is het zoals het hoort... en dus weer ge-luk-kig...

Maar het antwoord is: Het is toeval dat je een levenspartner vind... beginnersgeluk...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je echt alleen maar gelukkig zou kunnen worden met die ene partner, die je destijds bent tegen gekomen, dan is het inderdaad een enorm toeval. De werkelijkheid is echt ontnuchterend: er zijn heel veel mensen die goed bij heel veel andere mensen passen, en als je eenmaal besloten hebt om elkaars partner te worden groei je verder naar elkaar toe.

Het is dus niet zozeer geluk, maar een grote kans dat je iemand tegenkomt die 'passend' is, en verder gaat het goed als je maar voldoende tolerant en respectvol bent.