Kun je aluminiumvergiftiging krijgen van stomen in een aluminium pan?

Ik stoom al jaren de aardappelen in een aluminium stoompan. Nu hoorde ik pas iets over aluminiumvergiftiging. Ik had er niet eens meer aan gedacht tot ik net de aardappelen aan het schillen was.

Bestaat er uberhaupt wel zoiets als aluminiumvergiftiging en wat kun je daar van krijgen dan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
3.1K

Het beste antwoord

Je kunt al meteen stellen dat het koken in een aluminium-pan dus niet in een paar maanden dodelijk is, jij gebruikt het al jaren... Je haren en tanden vallen er ook niet uit, zlefs niet na lange tijd... Dus als er een ziekte of gebrek uit ontstaat dan is die marginaal... Dit kunnen we al zien door de vraag oplettend te lezen...

De huid van de oxide van aluminium (dat heel snel ontstat omdat aluminium verre van een edelmetaal is) is ondoordringbaar voor zuurstof... Anders dan bij ijzer, dat helemaal weg kan roesten is de roest van aluminium niet doordringbaar voor zuurstof... Dus de corrosie stopt onmiddellijk en gaat niet verder naar binnen... Die laag waar we over spreken is zeer dun, atomair dun dus... of een paar honderd atomen dik op zijn hoogst... Dus zou er schade optreden en ik zeg je alle metaalzouten zijn giftig, dus ook aluminiumzouten (AL²O³), maar de concentraties zijn in het normale kookgebruik zo minimaal dat er geen schade aantoonbaar is...

De alu-pan zou niet eens in de keuken mogen, als de toxiciteit hoog was...

Maar dan krijgen we het verhaal van de homeopaat, die zegt dat stoffen in zeer kleine hoeveelheden wel degelijk invloed en sterke invloed kunnen hebben op het menselijke gestel... Het wordt in die omgeving veel gebruikt... Als je het verhaal gelooft van Dr. Max Tatau dan is het wel degelijk giftig zie http://www.natuurlijk-welzijn.org/artikel/Alumini138.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
XiniX je krijgt alvast +1 van mij voor de link. Ik vraag dit natuurlijk niet voor niets en ik moet bekennen dat ik best wel veel van de symptomen herken zowel bij mij als mijn gezinsleden (waar wij het altijd ergens anders aan toeschreven). Maar dit is de mening van èèn homeopaat. Desalniettemin ben ik iemand van het zekere voor het onzeker nemen, al vraag ik mij af of het na al die jaren nog nut heeft dan, maar de aardappelen liggen dus vanaf morgen zowiezo in een andere pan te stomen. Aleen jammer dan dat ik dit niet eerder geweten heb.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het komt echt allemaal goed...

Andere antwoorden (2)

Het dagelijks binnenkrijgen van aluminium lijkt me niet zonder risico. Op de lange duur kan aluminium dementie veroorzaken of dat bespoedigen.
Wat Xinix zegt over oxidatie is niet onwaar, maar omdat je die pan ook wel af en toe zult schoonmaken en door zuren die bij het stomen kunnen vrijkomen kan die oxide laag beschadigen en loop je toch wel enig risico.
Ik zou liever een rvs stalen of emaille stomer nemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je ergens aluminiumvergiftiging van krijgt,is het uiteraard van aluminium. Zullen al die milioenen die alzheimer kregen allemaal dat door aluminiumvergiftging ge-
kregen hebben? Van alle dingen die je gebruikt,kun je wel iets krijgen,wat dan ook!
Mijn favoriete zanger zong de volgende regel: Van leven ga je dood!