Wat als er een beest voor je auto oversteekt, ga je dan hard remmen of rij je door?

stel er schiet ineens een dier voor je auto, mijn eerste reactie zal toch zijn om te remmen (dat gaat zo automatisch) m'n pa zegt altijd door rijden want anders verongeluk je zelf...

Toegevoegd na 12 minuten:
als je onder de 60 rijd spreekt het wel voor zich natuurlijk maar daar boven..

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
3.3K

Het beste antwoord

Intuïtief wil je remmen. Maar of dat altijd de verstandigste keus is?

Gewonden na zwaan op snelweg A1
Vier auto's zijn donderdag betrokken geweest bij een ongeluk op de A1 bij Muiden. Waarschijnlijk is een automobilist gaan remmen toen hij een zwaan op de rijbaan zag. Door de manoeuvre kwamen andere automobilisten in de problemen, waarbij een busje kantelde. Er raakten vier mensen gewond. Er ontstond een file van 17 kilometer tussen Soest en Muiden

(Gooi en Eemlander, sept 2005)
14 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Dat hangt er helemaal vanaf. Op een doodstille bosweg (waar de kans toch wat groter is dat er een dier voor je auto komt) rem je uiteraard, en ben je meer op je hoede. Een dier op de snelweg is meestal onoverkomelijk inderdaad, dan moet je wel doorrijden om een kettingbotsing te voorkomen. En ja, dat is vreselijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ontwijken is beter dan remmen.

citaat: Uitwijkmanoeuvre
Bij de uitwijkmanoeuvre wordt aandacht besteed aan het ontwijken van een plotseling verschijnend obstakel. Hierbij leert u uit te wijken en een noodstop te maken op het zelfde moment.

Dus niet vol op de rem maar remmen en daarna sturen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uiteraard proberen om het dier te ontwijken, maar afhankelijk van de situatie moet je in een split second bedenken wat de beste oplossing is.

Daarom baal ik altijd zo van die bumperklevers op de snelweg, zijn die er niet dan is remmen natuurlijk de beste optie.

Op bepaalde provinciale wegen hier op de Veluwe rij ik altijd alert, er kan zomaar een hert, wild zwijn of iets anders op de weg lopen, vooral in het donker is het oppassen. Maar ook hier heb je van die idioten die veel te snel rijden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik rem automatisch.

Ik heb gemerkt dat ik dan meteen in de achteruitkijkspiegel kijk om te zien wat er achter mij gebeurt. Desnoods laat ik dan de rem los om een aanrijding van achter te voorkomen.

Het wordt wat anders als dat overstekende dier een paard, een eland of een koe is. Als je dan niet remt of uitwijkt, rijdt je de poten onder het dier vandaan. Het lichaam blijft ongeveer op dezelfde plek, namelijk op voorruit- c.q. borst- en hoofdhoogte van de inzittenden.

Dan komt er dus 1000 kilo paard/eland/koe met 80 km/u door je auto heenzeilen. Dat overleef je gegarandeerd niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik reageer op precies dezelfde wijze. Heb zo een keer een kop-staart botsing weten te voorkomen door een halve meter voor stoppen de rem los te laten. De achterligger raakte me net niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1. Ik ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, ik had dat met rijles al. Het stoplicht werd rood, ik remde. Niet heel fors, wel duidelijk merkbaar. De bestuurder die achter ons reed, lette niet op. Hij reed door, moest toen keihard remmen en raakte daarbij in een slip. Gelukkig slipte hij keurig rechtdoor zonder te gaan tollen. Ik zag het gebeuren, verminderde de remkracht, en reed door tot net voorbij het stoplicht maar nog niet tot op de kruising. Had ik dat niet gedaan, dan was een aanrijding onvermijdbaar geweest.
Ik heb een keer een konijntje gedood in de grill... :'( Maar goed dat dat beestje te dichtbij mijn auto overstak, anders was ik misschien wel tegen een boom aan gereden met 90 kilometer per uur!

Voortaan, hoe zielig ook, zal ik altijd doorrijden. Misschien bedenk ik me als er een hert op de weg komt, maar tegen een hert aanrijden is beter dan keihard geramd worden van achter. Hopen dat ik niet eerst het hert ram en dan word aangereden van achter...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Doorrijden; Wij hebben een auto op dit moment in de garage staan; vrijwel total-loss omdat mijn vrouw een kat probeerde te ontwijken op een stil landweggetje. Een band in de berm, auto van de weg, 2 meter naar beneden geschoven en zijdelings het weiliand in geschoven. Wij doen dat nooit mee.r
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Reflexen zijn niet altijd de beste zaken die je kunt doen, dat blijkt wel als je de antwoorden leest... En je kunt wel zeggen: NIET stoppen, maar weet jij veel wat je zult doen in zo'n onvoorziene situatie... Ik hoop maar dat ik het juiste zal doen, me iets voornemen, daar komt toch niets van... We zien wel wat ik zal doen... Meer kan ik er niet over zeggen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in achteruitkijkspiegel kijken om te zien of ik iemand zie, zo niet rem ik altijd.
tot nu toe altijd geluk gehad dat er niemand achter mij rijd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik reed een half jaar geleden op de snelweg, toen er in de verte een fazant naar het wegdek vloog. en in mijn reactie remde ik maar een klein beetje af. (waarschijnlijk om hem zelf tijd te geven om hem weg te laten vliegen) wat deed die domme fazant, blijft hij gewoon zitten op de weg! en ik remde nog niet meteen omdat ik nog steeds zou denken dat hij vanzelf wegvliegt als hij van mij schrikt, en dat hij dus niet. m`n man zei: gas er op. ik vol op de rem (zit toch niks achter me), maar ik kwam toch nog met 80 km tegen die fazant aan en jawel hoor..raak! (normaal vliegen ze altijd weg, en nu niet). radiator en gril zwaar beschadigd en diverse lekkage`s (terwijl die vogel onder de wielkast leek te verdwijnen). als we niet all risk verzekerd waren, had het heel veel geld gekost. zo kun je zien wat een fazant al aan kan richten, dus dan wil ik zeker wel remmen voor overstekend wild, of andere dieren die groter dan die fazant waren. wat kun je je daar toch in vergissen zeg! (verder altijd schadevrij gereden, dus dat valt nog wel mee).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou automatisch remmen of uitwijken. Ik doe het nog voor die r*tduiven die altijd tot op het laatste moment midden op de weg blijven zitten, al weet ik dat ze wel wegvliegen maar ik laat me toch altijd weer verleiden om het gas los te laten of te remmen.

Gelukkig heb ik nog nooit een ander beest voor mijn auto gehad maar als dat het geval ooit zou zijn dan ben ik mooi de bok, zeker weten :-/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is helemaal afhankelijk van het soort beest, als het een knaagdier is of een kleine vogel, ga ik niet remmen.

Als het dier een stuk groter is dan zou ik wel remmen en/of proberen te ontwijken.

Ik rijd liever over een eekhoorn of een konijn, dan dat ik vol in de ankers ga en daardoor een kettingbotsing veroorzaak.

Liever een dier dood, dan een mens gewond.

Toegevoegd na 30 seconden:
Nou hoop ik niet dat ik PETA op mijn dak krijg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De reactie op een beest kan als je je ogen niet direct richt op de neus van je auto maar met een lengte van zo'n 10 meter vooruit kijkt met een snelheid van 80 nog wel te overzien soms .Maar ga nooit plompverloren op je remmen staan a.u.b. want dat kan niet als het bijvoorbeeld geregend heeft of als er sneeuw op de weg ligt .Verder gewoon door blijven rijden,