Waarom is NL de enigste land die met een ziekte scheld?

zoals kanker.

Toegevoegd na 6 uur:
vergeten bij te voegen het moet zijn kankerlijer.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
6.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
babyfaced, waren je antwoorden maar net zo origineel als sommige van je vragen. Hele goede vraag dit!!

Het beste antwoord

Hoewel er in de geschiedenis wel periodes zijn dat er ook in andere talen volop elkaar ernstige ziektes werden toegewenst, zoals in het Shakespeareaanse Engeland, is het in Nederland van oudsher een nationale 'sport' geweest. En zoals met wel meer hardnekkige taalverschijnselen, kun je moeilijk meer de vinger leggen op de precieze oorzaak ervan. Het feit dat veel ziektes kwa uitspraak precies lekker bekken voor een vloek /scheldwoord, zal daar zeker mee te maken hebben. De andere Nederlandse favoriet zijn verborgen lichaamsdelen. MIsschien heeft het iets met ons individualisme te maken dat elders populaire scheldwoorden, waarin met name het geslachtsverkeer en dat van je moeder een rol spelen, bij ons de pis niet echt lauw maakt. Wij hebben 'behoefte' aan grovere (persoonlijkere) maatregelen.

Van origine zal het zeker te maken hebben met het enerzijds iemand toewensen dat hij/zij een bepaalde ziekte krijgt, anderszijds het iemand ervan beschuldigen de veroorzaker te zijn van een dergelijke aandoening.

Overigens hebben de meeste ziektes waarmee we schelden en paar frappante overeenkomsten : we gebruiken meestal een 'volksnaam' voor de betreffende ziekte - die vaak al jaren en jaren uit zwang is geraakt - , het gaat om ernstige, in de regel dodelijke aandoeningen en op één na zijn ze eigenlijk zo zeldzaam geworden, dat het vaak even duurt voor iemand doorheeft dat pleuris, pest, pokke, kolere, tering ooit zeer gevreesde ziektes waren. Alleen met kanker zijn we goed bekend, dus dat neigen mensen nog wel eens het 'ergste' te vinden. Persoonlijk vind ik het ook niet fraai. Mijn favoriet (voor vrouwen) is takkewijf ; maar ik weet dan ook niet welke ziekte dat zou moeten zijn.

Helaas voorspel ik 'kanker' een gouden toekomst ; ik woon naast een zeer uitgebreide familie die qua teloorgang van de beschaving wat voorloopt op de rest van Nederland, en heb de afgelopen twee jaar het woord kanker niet alleen als voorvoegsel (-wijf, -hoer, -shit, -zooi) of toewensing (krijg de -) maar zelfs als bijvoegsel bij heel normale neutrale en zelfs 'positieve' woorden als versterking gebruikt horen worden (wat zit je haar kankerleuk, het was kankergezellig, wat is het nog kankervroeg man, wat een kankervette auto...affijn, ik zal je de rest besparen, maar neem van me aan dat ze het Nederlands tot in de finesses beheersen).

Tot mijn verontrusting onderstreept de spellingchecker die laatste twee niet eens meer.......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi omschreven, Marleen +1
En sterkte met je buren!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 kankergoed antwoord!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dank je. Gelukkig is het nu geen zomer meer en blijven ze wat meer binnen., Bovendien zitten de oudste twee jongens volgens mij alweer een tijdje vast, dus dat geeft ook effe rust; paar weken ofzo. Nu de jongste twee nog. De pest met dat schelden is dat het zo besmettelijk is ; ik betrap mezelf maar vooral mijn kinderen erop dat ze ook steeds meer k... gaan gebruiken, terwijl dat vroeger echt niet in ons vocabulaire zat. Al is het wel voornamelijk in de context k*buren, k*zigeuners, k*hond (van de buren), k*herrie-van-hiernaast.....)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@smurf ; :lol:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
scherp antwoord . Ik word nog eens één van je fans !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
KannKerrr Vette uitleg.!!!
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Boetes op bepaalde scheld woorden lijkt mij een slecht idee. dan krijg je het gedoe weer dat dit gebeurt en dat men dat dan ook weer bij anderen ziektes zoals de pest willen. En al komt er een boete hier op ontneem je men ook weer een stuk van hun vrijheid van meningsuiting, ik zeg niet dat ik het okay vind om ermee te schelden maar er zijn mensen die dit wel normaal vinden. En dan krijg je daar ook een heleboel gezeur over. Dus mijn conclusie is dat iedereen mag zeggen wat hij/zij wil maar als het te ver gaat dat men er even op aanspreekt.

Andere antwoorden (4)

Als je het woord kanker als scheldwoord gebruikt,,dan zou daar een flinke boete op moeten staan.
iedereen die deze ziekte van dichtbij heeft meegemaakt,die weet hoe lijdzaam de weg is die iemand met kanker meemaakt.
mensen die zulke woorden als scheldwoord gebruiken weten niet waar ze over praten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
waarom dat is weet ik niet
het is al heel lang zo, vroeger zei men al krijg de tering.
uit het onderzoek waar je deze vraag uit gehaald hebt, blijkt dat elk land zijn eigen eigenaardigheden daarmee heeft
Misschien heeft dat weer te maken met de "cultuur" van een land?

Toegevoegd na 2 minuten:
in een artikel uit "onze taal" staat er ook iets over
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onze Taal weet het ook niet....amar wel een mooi artikel.
+1
Vermoedelijk omdat er Nederland relatief weinig taboes meer zijn. En schelden moet pijn doen, dus iemand een hoerenjong noemen, waar in Spanje bijna de doodstraf op staat, doet in Nederland niemand meer pijn.

Kortom, het is het enige waarmee je iemand nog kunt "raken" in ons land.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zullen andere landen ietwat beschaafder zijn dan het gros van het Nederlandse volk?Misschien komt het ook dat wij nederlanders in het algemeen wat"vrijer"zijn dan de ons omringende landen. Bijna zou je wensen dat mensen die het woord kanker gedachtenloos gebruiken zoals in Marleens verhaal ... vul maar in!