Ik had ooit eensx over iets over Jan Maat gehoort.

Dus heb het over 16/17 jaar terug. Ik was toen 10 of zo. Mijn vraag is wie was die vent? waar kwam hij vandaan? Wat was zijn plannen? Iemand enige idee? Ik vroeg me altijd af wie hij was. . .

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jan Maat was de broer van Ferry Maat (een bekende DJ).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ooit van google gehoord?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In des vragers vragen, ligt(lag) vaak het antwoord al besloten!

Het beste antwoord

Als je dan een wiki-pagina moet lezen, denk ik dat je het beste met deze kunt beginnen: http://nl.wikipedia.org/wiki/Centrum_Democraten

Janmaat was lid van de Centrumpartij. Ongeveer het meest extreem rechts in het politieke spectrum in die tijd. Hij splitste zich af omdat hij een "gematigde weg" wilde inslaan, in de praktijk was dat in die tijd nog steeds vrij extreem. Dat was in de jaren ‘80, toen het economisch ook niet goed ging en er een grote (jeugd)werkeloosheid was.

Vaak wordt gezegd dat het fijn was dat Janmaat niet zo slim was. Hij had ook zijn kop niet mee. Hij is veel geparodieerd. Als je een indruk wil krijgen is zo’n parodie vaak wel een goeie. Zie dit filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=BGRmEXbe25M
Dit is dus niet Janmaat zelf, maar Erik van Muiswinkel, een cabaretier.

Wil je nog meer weten en Janmaat echt zien, dan kan ik je de uitzending van "Het Zwarte Schaap" over Janmaat aanraden (eerste van 6 delen, allemaal te zien op Youtube): http://www.youtube.com/watch?v=5Jw54jZW9lE
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Je bedoelt het tweedekamerlid Hans Janmaat, van de Centrumpartij, later van de Groep Janmaat. Zie de Bron.

Hij was politiek actief halverwege de jaren 1980, dus zo'n 25 jaar geleden. Ook daarna is hij nog wel in het nieuws geweest, zij het minder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zie Hans Janmaat op wikipedia
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Johannes Gerardus Hendrikus (Hans) Janmaat was een Nederlands politicus. Hij was namens de Centrumpartij en later de Centrum Democraten lid van de Tweede Kamer tussen 1982 en 1998 (met uitzondering van 1986 - 1989).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze meneer,die trouwens niet de broer van Ferrywas,maar zijn ... was min of meer de voorloper van meneer Wilders ,al lagen toen de problemen op een ander vlak. Je zou hem de reincarnatie van meneer Mussert kunnen noemen. Wil je weten wie Mussert was? Wikipedagoogle maar eens!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hans Janmaat was in vroeg negentiger jaren een Wilders-Beta programma... Hij was te vroeg of de maatschappij was nog niet zover... Maar het is een Geert Wilders 0.9 Beta... Wissen dat Janmaat programma evenals het Geert Wilders-programma, het is een Trojaans Paard... Er zou een goede virus-scanner in Den Haag gemaakt moeten worden, waar programma´s (lees politici) als Wilders meteen ergens in Timboektoe in quarantaine gezet moeten worden... En ik zal je voorspellen dat ze al achter de schermen aan wilders 2.0 bezig zijn... Dus dit heeft niet alleen een verleden, maar erg genoeg ook nog een staartje (lees toekomst)...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Janamaat was in zijn tijd de persoon die een stem gaf aan de onderbuikgevoelens van mensen uit voornamelijk achterstandswijken die geconfronteerd werden met de instroom van wat men nu noemt "nieuwe Nederlanders" en toen nog gewoon "buitenlanders".

Hij deed dat op een nogal simplistische manier die bij mij op mijn lachspieren werkte. Hij ging dan achter z'n bureautje zitten met links of rechts een bloempot en las zijn tekstjes op.

Nu over die boodschap. Men vond het vroeger erg ver gaan. Nu zou hij waarschijnlijk ergens tussen de SP en Groen Links vallen.

En dan denk ik dat het misschien toch beter was geweest in die tijd al projecten op te zetten om integratie te bevorderen en dat toen al eisen gesteld hadden moeten worden aan deze zogenaamde "nieuwkomers".

Het had een hoop ellende gescheeld. Maar goed, wij waren er zelf als tolerante Nederlanders niet klaar voor.

En de boodschapper, Janmaat, was nu niet echt iemand waar ikzelf ook maar 1 woord van serieus kon nemen.

Later heeft extreem links een aanslag op hem gepleegd waarbij zijn vriendin een been verloor. Dat vond men een goede zaak. Vreemd eigenlijk.

Of Janmaat een slecht persoon was durf ik te betwijfelen. Naief en niet bijster intelligent met een zelfde aanhang.

De vergelijking met Wilders gaat niet op. Ander persoon, ander achtergrond, andere tijd + dat Wilders uit alle lagen van de bevolking stemmers trekt, dit in tegenstelling tot Janmaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Janmaat was de uitvinder van vol=vol en dan doelde hij op buitenlanders die maar liever weg moesten blijven of
terug moesten keren naar hun eigen land.
In een tijd waarin dat nog niet kon en met een charisma van 0 had hij geen schijn van kans en werd hij weggehoond.
De minderheid in Nederland die het met hem eens was en die de schaamte voorbij was, gunden hem een zeteltje in de 2e kamer, waar hij echter tegen de bierkaai vocht.
Het was not done om voor Janmaat te zijn. Je hoorde hem te onderbreken en zijn acties te dwarsbomen.
In wezen was en is het gedachtengoed van Pim Fortuyn en Geert Wilders extremer en veel negatiever over
buitenlanders en de islamisering, maar zie, de tijden zijn veranderd, de manier waarop het gebracht wordt is voor velen de nieuwe waarheid en Pim stevende op een verkiezingstriomf af en dat gaat populist Geert Hoofddoek ook doen.
Niets veranderlijker dan een mens..

Was Janmaat er nog maar, dan konden we weer eens lekker boos worden op een man die Nederlanders voortrok
t.o.v. buitenlanders ?!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Janmaat werd genegeerd door de rest van het parlement, wat niet netjes is, want ook die man was democratisch gekozen.
Hij was tegen immigranten en ook anti-semitisch.
Terwijl de problemen van vandaag nog niet speelden.
Wilders is pro-Israel, en meer anti islam dan anti immigrant, zijn eigen vrouw is een allochtoon.
Wilders is vooral conservatief recht, wil terug naar het fatsoen van de jaren 50.Hard straffen , "lekker" rechts.