Waarom zijn sommige jonge zwanen wit en andere grijs/bruin

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
24K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb het nooit geweten hoomeij..

Het beste antwoord

Bij Landgoederen Rijswijk weten ze hoe dat zit: "De knobbelzwaan is een inheemse soort, maar de vogels die nu in Nederland voorkomen hebben allemaal tamme voorouders. In Nederland kan men twee vormen van de Knobbelzwaan tegenkomen. Dit zijn de gewone Nederlandse knobbelzwaan maar ook komt hier de Poolse vorm voor. De Poolse vorm is goed van de inheemsevorm te onderscheiden door de pootkleur. Let er maar eens op. Met name in de winter maar ook wel in de zomer kun je knobbelzwanen met grijze poten tegenkomen. Dit is de Poolse vorm. De inheemse knobbelzwaan heeft zwarte poten. Als de vogels jongen hebben in het voorjaar zie je soms witte en grijze jongen bij een zwanen paartje. Hier kun je aan zien dat een van de ouder vogels van Poolse herkomst is.

Let op de pootkleur van de oudervogels. Het is namelijk zo dat inheemse knobbelzwanen grijze jongen hebben en knobbelzwanen van de Poolse vorm hebben witte jongen. Dit is de oorzaak van het kleur verschil bij jonge knobbelzwanen."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Alle knobbelzwanen (De meest voorkomende in Nederland) beginnen allemaal grijs/bruin. Langzaam verliezen ze hun jeugdkleed en worden prachtig wit zodra ze volwassen worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dàt is natuurlijk de rede +1