waarom hoor je een uil niet vliegen en een duif wel?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
3.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat je normaliter in bed ligt als de uilen gaan vliegen ? ;-)

Antwoorden (5)

De duif is één van de luidruchtigste vliegers.

Het fluitende geluid wordt veroorzaakt door de luchtsnelheid tegen hun vleugelveren.
Waarom luidruchtiger? Je zou het niet zeggen, maar omdat de duif een van de snelste vliegers is.
Alleen een paar kustvogels zijn sneller.
Kruissnelheid is bij een duif zo 70 km per uur.
Meer luchtsnelheid, dus luidruchtigere luchtstroming.
14 jaar geleden
Een duif beweegt zijn vleugels vele malen sneller dan een uil. En ik heb een uil wel eens horen vliegen, hoor...
Flap..........Flap..........Flap..........Flap...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de bouw van de vleugels is anders. Onderzoek in oxford heeft laten zien dat de vleugels van roofvogels gebruik maken van speciale veren die de lucht 'glad' laten afstromen, terwijl de lucht van andere vogels turbulent afstroomt en daarom meer geluid oplevert.

Dit is vanuit een evolutionair oogpunt zo gekomen natuurlijk dat de vogels met stille vlucht meer proiien vangen en daarom meer jongen groot kunnen brengen -> Hoe stiller des te meer voortplanting.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De reden dat uilen stiller vliegen dan andere vogels wordt zeer gedetailleerd uitgelegd in de volgende link. Het komt er op neer dat de verschillende veren-typen in combinatie met de vorm van de vleugels geluid neutraliseren c.q. naar een onhoorbaar hoge frequentie transformeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een uil is een roofvogel een duif niet.
als een uil net zoveel lawaai maakte als een duif bij het vliegen,dan was zijn prooi allang gevlogen.
hij heeft dit van nature meegekregen.