Mag de politie je zomaar oppakken en naar de politiebureau meenemen?

Ik wordt door de politie gepakt op een belachelijke manier, na paar uurtjes zeggen ze sorry tegen mij.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
4.9K

Antwoorden (8)

In principe mag dit niet. Er moet altijd een reden zijn om je aan te houden.
Indien je toevallig aan een signalement van een overvaller voldoet is dat ook voldoende reden om je op te pakken.
Het lijkt mij dan ook niet dat ze jou zomaar oppakken (ik bedoel dit niet slecht). Indien jij van mening bent dat je absoluut niets misdaan hebt kun je een klacht indienen bij de bureauchef. Hij moet dit voor je oplossen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dit mag, tenzij ze daar een reden voor hebben, maar voor de lol zullen ze dit natuurlijk niet doen. Ik weet precies wat je bedoelt overigens, ben zelf ooit uit een kroeg gevist door een team van rond de 30 man politie, en 14 uur onterecht vastgehouden ivm een verkrachting.
(die ik overigen bewijsbaar nooit gepleegd kon hebben)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze mogen je niet "zomaar" oppakken. daar moeten ze altijd een gegronde reden voor hebben. Als ze fout blijken te zitten en je arrestatie onterecht is, zullen ze dat moeten toegeven en excuseren. jij kan dan altijd een klacht indienen als je excuses niet voldoende vind.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Na een aanhouding volgt op het politiebureau altijd een geleiding voor een hulpofficier van justitie. Doel van de voorgeleiding is om te kijken of de aanhouding rechtmatig is.
Praktisch houdt dit in dat de politieagenten tegen de HOVJ aangeven wat het strafbare feit was en welke feiten en omstandigheden er waren om de persoon als verdachte van dat strafbare feit aan te merken.
De HOVJ geleid de persoon vervolgens voor en maakt in de praktijk een praatje met de verdachte (hij deelt hem ook altijd mede dat hij niet tot antwoorden verplicht is) en deelt hem mede waarvoor hij is aangehouden en of hij daarover iets wil zeggen.
Daarna beslist de HOVJ of de verdachte wordt opgehouden voor verhoor of dat hij wordt heengezonden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je op een verdachte lijkt dan wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hm, het is nog steeds een droom van mij..... door een leuke agent gearresteerd worden gewoon omdat ik "te mooi ben om los te lopen". hahaha
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat? Ze zeggen sorry? Nou - dat gebeurt vaak genoeg helemaal niet. Maar als je niet schuldig was, en je hebt een rechtsbijstandsverzekering: dien maar een claim in voor smartegeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo te lezen gaat het je meer om de manier waarop je bent opgepakt? Dan kun je daar een klacht over indienen, niet dàt je bent opgepakt want zoals iemand anders hier ook al zei, ook al ben je onterecht verdacht dan zullen ze je toch willen horen.

En wat versta je dan onder belachelijk? Als ik verdacht werd van betrokkenheid van iets waar ik totaal niets mee te maken had dan zou ik het nog belachelijk vinden als ze me daarvoor rustig meenamen naar het bureau want ik weet immers zelf dat ik niks gedaan heb. Maar dan zou mijn klacht geen steek houden.

Maar ze kunnen je ook met veel tamtam van je bed lichten en hardhandig en geboeid afvoeren of behandelen als een zware crimineel. Ik denk dat je met je klacht dan meer kans maakt. Mits je echt onschuldig bent natuurlijk.