De mensen noemden de vogel 'ooievaar', wat een samenvoeging is van de woorden 'geluk' (ode) en 'brengen' (baren). Het huis waarop deze geluksbrenger zijn nest bouwde, was gezegend en bleef vrij van alle onheil. Een goed jaar met een grote oogst stond voor de deur. Geen bliksem zou inslaan op het huis en de bewoners zouden geen ziekten of andere tegenslagen meemaken.

Voor vele mensen is de ooievaar nog steeds de 'brenger van nieuw leven' of de 'babydrager'.
Bij zwangerschap en geboorte hoor je de mensen nog vaak zeggen dat 'De ooievaar
is geweest'. Op tal van geboortekaartjes staat de zwart-witte vogel nog steeds te pronken en in
sommige streken bestaat nog altijd de gewoonte om bij een geboorte een houten ooievaar die een baby draagt voor het huis te plaatsen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De ooievaar zou na de geboorte van een baby de "ziel" overbrengen naar de baby, zodat het kind gelukkig zal worden.
Voor het hele verhaal en uitgebreide verklaring zie bron
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De ooievaar wordt ook in de huidige tijd nog steeds gezien als een gelukbrenger. Zijn naam betekent namelijk "geluksdrager". De ooievaar als symbool bij geboorte bestaat in Nederland nog niet zo heel erg lang.

Het is een symbool dat vanuit Duitsland naar Nederland is gekomen. Eigenlijk pas bij de geboorte van prinses Juliana in 1909 is het in Nederland vrij populair geworden. Wanneer in de oud hoogduitste taal het woord ooievaar wordt ontleed, ziet men het volgende:

Ooie lijkt op het Duitse "OT" en dat betekend "geluk"
Vaar is in het Duits verwant aan baren in de zin van dragen
Dus letterlijk is Ooievaar "Geluksdrager"

De ooievaar zou na de geboorte van een baby de "ziel" overbrengen naar de baby, zodat het kind gelukkig zal worden.

De ooievaar brengt de kinderen
Het verhaal dat de ooievaar kinderen "bezorgt" dateert hoogst waarschijnlijk uit het einde van de 18e eeuw. Dit verhaal was niet helemaal volledig, want er werd niet bij verteld waar de kinderen door de ooievaar vandaan gehaald werden. De verklaring waarom moeder dan in bed lag, was dat de ooievaar moeder in haar been zou hebben geprikt.

Ook dit vindt zijn oorsprong bij onze oosterburen. De ooievaar zou namelijk de kleine baby"´s halen uit kinderputten. Er waren in die tijd ouderparen die hun oudere kinderen vertelde dat de moeder de baby zelf uit zo"´n put haalde. In onder andere Groningen waren er algemene kinderputten. Hier gingen tot aan het einde van de 19e eeuw moeders heen met hun kinderen om de in de put aanwezige baby"´s van eten te voorzien.