hoe werkt een weerhuisje met zo'n mannetje en vrouwtje

ik heb als kind een weerhuisje. Als 't mooi weer is staat 't vrouwtje buiten en bij slecht weer 't mannetje. Hoe werkt dit? Zit er een gewichtje in ofzo? En wat is de oorsprong ervan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
11.3K

Het beste antwoord

Bij mooi weer, wanneer de lucht droog is komt de vrouw in traditionele kledij naar buiten, wanneer de lucht vochtig wordt verschijnt de man, wat betekent dat er regen aan zit te komen. Dit kan doordat er in de weerhuisjes een paardenhaar of een stukje schapendarm zit hieraan zijn het vrouwtje en mannetje opgehangen. Doordat dit reageert op de luchtvochtigheid komen de figuren in beweging. Tegenwoordig wordt hiervoor een Synthetische haar gebruikt. Een weerhuisje heeft vaak ook nog een thermometer erbij op zitten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Er zal vast wel een barometer aan gekoppeld zijn. Ook niet eerlik t.o.v. de mannen. Die mogen het slechte weer voor hun rekening nemen, haha.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee Kirstenwind, het is geen barometer, het is een hygrometer, die luchtvochtigheid meet.

Toegevoegd na 4 minuten:
Bij primitieve weerhuisjes werkt zo'n ding met een paardenhaar, die bij hoge luchtvochtigheid uitzet en bij lage luchtvochtigheid inkrimpt. Het werkt ook met een schapendarm (wil je dat huisje nu nog houden? ;-)). Die schapendarm zit aan een vast punt in het dak van het huisje gemonteerd. De darm is opgedraaid. Daaraan vast staan op een beweegbaar vlak een mannetjes- en een vrouwtjespoppetje vast. Bij droge lucht krimpt het darmpje en komt het vrouwtje naar buiten. (het linksgedraaide darmpje krimpt en draait zo het vrouwtje naar buiten en het mannetje naar binnen. In wezen wordt het plateautje gedraaid met de figuren.) Bij een hoge luchtvochtigheid zet het darmpje uit en ontspant zich. Daardoor draait het mannetje naar buiten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vermoed iets ,met de luchtdruk wat de kwik laat stijgen en dalen. Hiermee wordt een mechaniekje inwerking gezet wat het mannetje of vrouwtje naar buiten stuurt.

Liefst heb ik altijd het vrouwtje, maar ja.. :-P
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De oorsprong is gewoon het normale menselijke gedrag; vrouwen komen nu eenmaal graag met mooi weer buiten om te bruinen, en als het regent moet de man de hond uit laten!

Zo werkt het nu eenmaal, ook bij weermannetjes en vrouwtjes.