je geeft je fraaie plantjes in de tuin elke dag water en spreekt vriendelijke woorden tegen ze. Maar al je goede zorgen ten spijt, verwelken ze waar je bij staat.

Nee, het onkruid! Het woekert maar vorrt en laat zich aan pogingen tot uitdroging en ontworteling niets gelegen liggen. Als alle rozen de geest hebben gegeven, triomfeert de bospest

En zo gaat het met mensen, niet stuk te krijgen. Spreekwoord wordt vooral ironisch bedoeld, door mensen die het op zichzelf betrekken.

IN het middenlatijn bestond het al : mala herba non interit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Leuk spreekwoord, dat veronderstelt dat het letterlijk genomen moet worden. Gelukkig hoeft dat niet, en is onkruid prima uit te roeien. Alleen : altijd tijdelijk. Als plant. Als soort valt dat inderdaad (gelukkig) bitter tegen.

Wat wij namelijk onkruid noemen is gewoon ook een plant waar niks mis mee is. Sterker nog, het gaat vaak om inheemse planten die buitengewoon goed zijn aangepast aan de omstandigheden hier en dus overal welig kunnen tieren. Brandnetels bijvoorbeeld, of paardenbloemen, of klimmende winde.

Wie deze autochtonen met de beste papieren constant coute que coute uit zijn allochtonenparadijsje met Engelse, Franse en nog zuidelijker en exotischer planten probeert te houden, loopt vroeg of laat tegen de beperkingen van de mens en de kracht van de natuur aan : ze zullen door alles heen blijven proberen hun natuurlijke plaatsje te veroveren. En proberen alles uit je tuintje te houden, is dus vechten tegen de bierkaai (al kom je een heel eind door een dikke laag beton te storten, maar of je het dan nog een tuin mag noemen ??)

Onkruid is alleen maar onkruid als het op een plaats staat waar jij liever iets anders had zien bloeien. Loop maar eens door een mooi bos of weiland; zou toch niet in je opkomen al dat moois dan ineens onkruid te noemen ??