Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Antwoorden (5)

Dat er auteursrechten op staan en je daarom niet zonder vooraf gevraagde toestemming daar iets uit mag kopiëren.
(Lees meer...)
Amadea
12 jaar geleden
Dat er auteursrechten op iets staan en je het dus niet mag gebruiken, mits je toestemming daarvoor hebt.

In principe staan op alle dingen die op internet staan copyright, tenzij er uitdrukkelijk bij staat vermeld dat het rechtenvrij is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het recht om iets te kopieren of het recht bij het kopieerapparaat te staan met het voornemen iets te kopieren..
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
copyright is het engelse woord voor auteursrechten.
Het woord wordt altijd gevolgd door een naam en meestal ook een jaartal.

Auteursrechten zijn de eigendomsrechten die een auteur heeft op zijn of haar werk.
Als je iets maakt, een foto, een tekening, een gedicht, een verhaal, een beeld, een clip, een artikel, een song, dan heb je daar automatisch de eigendomsrechten van, de auteursrechten dus.

Dat betekent dat niemand zich dat werk mag toe eigenen zonder jouw toestemming.
Jij mag helemaal zelf bedenken onder welke voorwaarden iemand van jou toestemming krijgt jouw werk te gebruiken.
Je mag zelfs precies afbakenen wat die persoon er mee mag doen en wat niet.

VOORBEELD:
Ik maak een foto en zet die op mijn website.
Jij vindt het een mooie foto en wil het op jouw website ook hebben.
Ik zeg dan bijvoorbeeld; nou voorruit, als je maar wel mijn naam er op laat staan.
Of ik zeg; nee. Mag niet. Tenzij je mij 500 euro betaald, en dan nog mag je de foto maar 1 jaar op die ene pagina zetten, EN moet mijn naam er bij staan.

Auteursrechten zijn voor veel beroepen de enige manier om een inkomen te verwerven.
Zoals voor fotografen, schrijvers, illustratoren en dergelijken.

Er zijn ook werken auteursrechtenvrij.
Onder Nederlands recht is een werk 70 jaar na het overlijden van de auteur vrij voor iedereen om te gebruiken.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
Veel succes !

mvgr


Lees hier meer:
http://www.auteursrecht.nl/auteursrecht/index.aspx
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Copyright is dat iemand de rechten van een uitvinding of idee heeft gekocht, en dat iemand anders dat niet na mag doen zonder minstens 5 grote veranderingen aan te brengen.

De interpretatie van mij en mijn vrienden is dat als iemand een bepaald maniertje heeft, en iemand anders dat na gaat doen terwijl we diegene niet mogen, hij of zij geld moet betalen, gewoon een hoog bedrag wat nergens op slaat, maar we gaan er wel over door. Dan doet diegene die het nadeed dat meestal niet meer, heel leuk..
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding