In sprookjes god maar zeggen dat hij niet bestaat is hier ook verbode
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat was naamloos en om geen schele ogen te maken ook sexeloos!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De oudste naam is niet meer echt te achterhalen. Wel het soort voornamen. De eerste voornamen die gebruikt werden gevormd door een een wens gekoppeld aan het geslacht van het kind. Dat zie je aan de betekenis van deze namen, die meestal erg stoer is en waarin nogal wat wapengekletter doorklinkt. Bern-hard betekent bijvoorbeeld beer-sterk. Adel-heid betekent adel-vrouw (edele vrouw). Het tweede deel van de naam geeft het geslacht aan.
Na een tijd werd het de gewoonte om een deel van de vadersnaam te verbinden met een deel van de moedersnaam. Er bestonden nog geen familienamen, misschien wilden ouders zo toch iets van hen beiden doorgeven. Vader Hildebrant en moeder Gertrud noemden hun zoon bijvoorbeeld Gerbrant en hun dochter Hiltrud. Veel Germaanse namen kennen we nog in hun verkorte vorm: Bert (van Adelbert), Hilde (van Brunhilde of Hildegart).
Met het christendom kwamen de eerste uitheemse namen onze taal binnen. Het waren bijbelse (vaak Hebreeuwse) namen zoals Joachim, Benjamin, Maria, Elisabeth en de namen van de apostelen: Petrus, Johannes, Jacobus, Paulus.

Voor meer informatie over de geschiedenis van voornamen: zie link
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jouw naam is ook heel erg oud denk ik, Ruth.
Prachtige naam trouwens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
humphry is voor mij de oudste naam voor zolang ik leef al !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Ik" is de oudste naam... "Ik" is globaal genomen het eerst wat een beginnend mens zegt... "Ik" en "mij"... en zo is het overal in elke cultuur en elk land...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
van de berg is de oudste achternaam. wordt al in de bijbel gebruikt. (toen mozes van de berg kwam....)
((even een grapje tussendoor))