Is een verkoper verplicht mij te leveren wat er in de advertentie staat?

Stel ik koop bij een bestaande winkel op de website een product waar bij staat dat het geleverd word met bijvoorbeeld 8 verschillende componenten, en ik krijg er maar 7... Is de verkoper dan verplicht dat éné component zonder extra kosten ook te leveren aan mij, omdat dat op de site stond? Want op een site staat een product, maar ik heb gehoord dat mensen naar deze verkoper hebben gebeld en dat de verkoper hen toen heeft verteld dat dit een fout is op de site en dat dat component er niet bij zit als je hem koopt. Is de verkoper wettelijk verplicht te verkopen wat er word aangegeven?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Overig
1.6K

Antwoorden (3)

Meestal staat er bij een advertentie in klein letters iets als 'op prijswijzegingen en typfouten voorbehouden'. Dan mag het dus wel...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat ligt er aan wat de situatie precies is. Als je kan vermoeden dat er een fout zit in de advertentie, dan kan je de verkoper er niet aan houden. Bijvoorbeeld als de prijs helemaal fout is: een TV die in plaats van 850 euro voor 50 euro staat, daarvan is duidelijk dat de prijs niet klopt.

Nu jij zegt te weten dat dit ene artikel 1/3 van de prijs is, lijkt het er wel op dat je zou kunnen weten dat het veel te goedkoop in de advertentie staat. Maar het is echt een grensgeval, want er wordt wel vaker 35% korting gegeven ergens.

Het belangrijkste argument dat nu nog geldt is of de fout op de site er nog steeds staat. Want als dat het geval is, terwijl de verkoper er van af weet, dan kan je hem wel degelijk houden aan de tekst van de advertentie op hun website. Blijkbaar is die tekst dan toch bedoeld om mensen te lokken en naderhand minder te leveren.
12 jaar geleden
itsme
12 jaar geleden
als in de afgelopen week de verkoper er al van op de hoogte was, sta je sterk als je maandag de website eerst nog even controleert en daarna in de winkel gaat kopen. Dan kan je hem zeggen dat het al een hele tijd op de website staat en dat het al lang aangepast had kunnen worden als het een vergissing is, en dat je daarom eist dat het product compleet geleverd wordt met alle onderdelen zoals in de advertentie staan genoemd.
Er moet geleverd worden wat er aangeboden wordt, of er moet duidelijk bijstaan dat bv de pop afgebeeld in de advertentie van de poppenwagen niet meegeleverd wordt. Ook dat kleuren af kunnen wijken moet vermeld worden
Zou handig zijn, je laat een uitgebreide selectie zien, en je levert maar de helft
anneliez